Leveranshaveri i landstinget − Lars får inte skydd mot sin inkontinens

Publicerad 2018-07-08

Lars Dicander, 65 år, lider av inkontinens. På grund av ett haveri hos landstinget har han inte fått de skydd han behöver.

– Har jag inga skydd så går det ju inte. Då kan jag inte gå ut, säger han.

För 14 år sedan behandlades Lars Dicander av cancer. I samband med behandlingen fick han en strålskada som ledde till inkontinens och efter en operation förra hösten förvärrades problemen.

Han är en av de cirka 130 000 patienter i Stockholms län som har drabbats efter att leveranser av hjälpmedel från landstinget uteblivit eller kommit sent.

– Jag behöver dem för att kunna leva ett någorlunda rörligt liv. Det är väldigt dåligt skött, säger Lars Dicander.

”Det är en oro”

Förseningarna har drabbat patienter som lider av exempelvis diabetes, inkontinens eller behöver näringstillskott.

Lars Dicander använder flera skydd om dagen men den beställning han gjorde för två veckor sedan har uteblivit på grund av landstingets leveranshaveri.

– Det är en oro, men för mig är det ju inte livshotade. Värre är det med de som är sjuka i diabetes eller behöver näringstillskott, säger han.

Bröt efter ”strumpskandalen”

För två år sedan bröt Stockholms läns landsting avtalet med underleverantören Onemed efter skenande kostnader. Symbolen för skandalen blev de stödstrumpor som Onemed fakturerade 6 000 kronor per par för.

Sedan första juni i år sköter landstinget leveranserna i egen regi och anlitade DB Schenker som leverantör. Det var då förseningarna började.

– Vi visste inte att det handlade om så stora volymer. Om det var brist i kommunikation med landstinget eller var felet uppstod vet jag inte, säger Pierre Olsson, press- och informationsansvarig DB Schenker.

”Mycket olycklig tidpunkt”

DB Schenker har nu satt in extrapersonal för att lösa krisen. Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO, har öppnat ett extralager för att få ut produkterna och förstärkt sin kundtjänst som blivit nedringd av patienter som försökt få ut sina hjälpmedel.

Haveriet har dessutom lett till att bland annat dietister och distriktssköterskor, mitt i semestertid när det är kort om personal, fått hantera problemet och hjälpa patienter som inte fått sina leveranser.

− Det är en mycket olycklig tidpunkt. Det ligger utöver de arbetsuppgifter de förväntar sig den här tiden på året, säger Stefan Kallström Jansson, chefläkare i SLSO.

Kommer analysera haveriet

Enligt Stefan Kallström Jansson kommer SLSO genomföra en händelseanalys för att ta reda på varför förseningarna kunnat uppstå.

Har ni fortfarande förtroende för DB Schenker och att de ska leverera åt er?

– Vi jobbar tillsammans med dem för att få det att fungera. Men det är klart att vi inte alls är nöjda med hur de har utfört sitt uppdrag, säger Stefan Kallström Jansson.

Beräknas pågå i veckor

Förseningarna beräknas pågå i ytterligare några veckor och minska i takt med att lagren fylls på, men när problemet kommer att vara löst går inte att säga. 

I väntan på leverans använder Lars Dicander gamla, sämre skydd, som han råkat få i en felbeställning. Men även det lagret börjar tryta.

– Jag hörde om någon som köpte barnblöjor, men det är ju svårt att hitta i min storlek, säger han.

Följ ämnen i artikeln