Efter pendeltågskaoset – facket kräver att politikerna lyssnar

Publicerad 2023-03-22

Konflikten kring tågvärdarna på SL:s pendeltåg fortsätter och under onsdagen sammanträder trafiknämnden.

För att möta problemen kan nämnden skjuta till 1 000 extra timmar ”trygghetsskapande resurser” i månaden.

– Om man tror att man kan ersätta tågvärdarna med de timmarna, då har man ju helt fel, säger Rainer Andersson, vice ordförande i Sekos pendelklubb.

Konflikten om tågvärdarna på Stockholms pendeltåg har blivit en laddad följetång.

Efter flera turer började hälften av alla pendeltåg att rulla utan tågvärd i mars. Flera anställda på pendeltågen sjukskrev då sig. Resultatet blev personalbrist, inställda avgångar och överfulla tåg.

Kraven från fackklubbarna

I ett öppet brev till trafiknämnden rasar nu flera fackklubbar över situationen på tågen. De kräver anständiga arbetsvillkor, fokus på säkerheten, att tågvärdarna ska vara kvar och ett stopp på personalflykten.

Tillsammans med flera handikappföreningar kommer de ”uppvakta” politikerna i samband med trafiknämndens sammanträde.

”Vi förväntar oss att ni lyssnar på vad vi har att säga”, står det i brevet till politikerna.

– Jag kommer möta de som står utanför trafikförvaltningen och ta emot de namnunderskrifter de ska lämna över och lyssna på deras perspektiv, säger trafikregionrådet Anton Fendert.

Anton Fendert (MP) trafikregionråd i Stockholm tror att 1 000 extra timmar skulle kunna hjälpa situationen något.

”Det är en skandal”

På nämndens sammanträde kommer det tas beslut om ”förstärkning av trygghetsskapande resurser på pendeltågen”.

Trafikförvaltningen föreslår i ett utlåtande att tillföra ”1 000 timmar synliga och trygghetsskapande resurser till pendeltågsverksamheten månatligen under april till och med december 2023”, i syfte att skapa en tryggare resa för alla resenärer. En åtgärd som Rainer Andersson, vice ordförande i Sekos pendelklubb inte anser vara tillräcklig.

– Det blir ungefär sex och en halv tjänst, hur ska de kunna fördela det på hundratals tåg som rullar varje dag? Det är ingenting, säger Rainer Andersson, och fortsätter:

– Det har gått upp för folk nu hur illa detta systemet är, bland annat för många handikappade. De behöver rampservice och det blir omöjligt för dem att planera sin resa. Det är en skandal, säger Rainer Andersson.

Att eventuellt sätta in 1 000 timmar i resurser menar han bara är att släta över problemet.

– Det är ett sätt att försöka vända bort blicken bara, säger Rainer Andersson.

Att sätta in de extra timmarna är ett sätt att släta över problemen menar Rainer Andersson, vice ordförande i Sekos pendelklubb.

Tror att extra timmarna kan hjälpa

Att de 1 000 extra timmarna skulle vara ett sätt att vända bort blicken är inget som trafikregionrådet Anton Fendert (MP) håller med om.

– Jag hoppas att de ska kunna hjälpa situationen något, min förväntan är att pendeltågstrafiken ska kunna gå normalt när det här skulle kunna börja gälla den 1 april, säger Anton Fendert.

Han har inte missat den kritik som riktats mot förändringen, och menar att han har förståelse för de som inte känner sig trygga med att tågen körs utan tågvärd.

– Vi har ju hört den oro som har uttryckts från personal kring det här. Därför tillsatte vi en extra oberoende utredning, som tittade på om det var möjligt att genomföra förändringen. Båda granskningarna pekar på att det är möjligt att göra det. Sen har jag full förståelse för att alla inte känner sig trygga i förändringen, men det är upp till MTR att alla deras lokförare känner att de fått den utbildning de behöver, säger Anton Fendert.

Det är ju ni politiker som tagit beslut om att fasa ut tågvärdarna, hur ser du på ert ansvar för situationen?

– Det är ett beslut som vi har tagit för att möjliggöra mer synlig personal i pendeltågstrafiken. Det tycker jag i grunden är bra. Sen behöver nog många se över om man kunde gjort något annorlunda i den här processen för att göra den smidigare. Man måste ju komma ihåg att detta är ett beslut som fattades för två år sedan, det har varit en lång föreberedelsetid.

Finns det något scenario där ni skulle kunna riva upp beslutet om att fasa ut tågvärdarna?

– Det beslutet ligger fast. Det vi fattar beslut om imorgon är att tillföra 1 000 extra timmar för servicevärdar, som kommer att arbeta på pendeltågen, säger Anton Fendert.

Följ ämnen i artikeln