Handlarnas knep – så pressar de priserna

Det är klart att det är roligt att handla billigast möjligt.

Och det är finemang att inte låta priserna galoppera iväg på egen hand.

Men innan någon visslar iväg till den påstått billigaste affären så kan jag lägga lite sordin på stämningen.

PRO:s årliga prisundersökning kritiseras rätt hårt av branschen på goda grunder.

I synnerhet på mindre orter är det ingen jättehemlis när de grå pantrarnas armé drar ut i affärerna.

Och eftersom det är samma varor som återkommer år efter år är det en smal sak för den finurliga affärsinnehavaren att tillfälligt sänka sina priser på just de varorna för att bli billigast på orten.

Det är heller inte särskilt många varor som kollas, 62 stycken bara och inga EMV-varor, som ju brukar ligga lägst i pris. Dessutom är matkassen inte viktad efter hur mycket av en vara man normalt använder.

Priset för en liter mjölk tillmäts samma betydelse som kostnaden för en förpackning maskindiskmedel.

Förtjänsten på ett billigt diskmedel, som man köper sällan, kan ju lätt ätas upp av ett högt mjölkpris i en barnfamilj.

Som ett riktmärke för hushållsekonomin är alltså PRO:s undersökning rätt värdelös.

Men funkar den som en tumme i ögat på affärsidkare så är det bara att gratulera.

Följ ämnen i artikeln