Jag borde snoka runt på Tiktok – men gud bevare mig

Som skattebetalare kan man ju tycka att Sverige har kastat in rätt mycket pengar och makt även i Jan Emanuels skäggiga gap.

Dogge Doggelito har blivit av med en massa uppdrag. För att förstå vad han har gjort måste jag gå in på Tiktok, för där ligger det ett klipp.

Det är första gången jag är på Tiktok. Jag undviker sociala medier. Jag har aldrig haft ett Facebook-konto. Jag var några månader på Twitter, olycklig. Tanken på Instagram ger mig ångest på riktigt.

Men nu har jag i alla fall laddat ner den där appen och söker på Dogges namn.

Jag finner honom i en soffa med ett par andra. Han berättar en rätt sluddrig historia om en tjej i barndomens Alby, som var lite ”lätt”, i meningen lätt att få hångla med. Så ”nån bygger ett tält”, där tjejen tar emot nyfikna och kåta killar.

Dogge skickades in. Han var 7 eller 8 år. Tjejen var 15. Han säger att han var rädd och att hon ville det själv.

Nu har Dogge åkt ut på arslet för att han inte fattar att tjejen utsattes för ett övergrepp.

Det är svårt att tro att tjejen ”ville det själv”, tältsituationen ångar av en sån där vidrig gruppdynamik som bara barn kan skapa. Men det är ändå så här Dogge upplevde det som sjuåring. Nu kräver man att han ska minnas annorlunda.


Jag bläddrar vidare på Tiktok. Jan Emanuel dyker upp. Han har 158 000 följare bara där.

Han ger sina bästa aktieråd. Tipsen är så bluddriga att mobilskärmen immar igen av svada, och då är han ändå kraftigt redigerad. I ett annat klipp svingar han ett svärd mot skatteparadiset Sverige. Det är rätt effektivt, Sverige har ju avskaffat både förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och arvsskatten.

Själv har Jan Emanuel blivit Krösus Sork-miljardär på att Sverige har privatiserat som inget annat land, men det säger han inget om.

Nu toppar Jan Emanuel Sara Skyttedals ickeparti Folklistan. Han säger att vi har skickat ner för mycket pengar och makt till EU. Det ligger nåt i det, men som skattebetalare kan man ju tycka att Sverige har kastat in rätt mycket pengar och makt även i Jan Emanuels skäggiga gap.

Jag gjorde en större intervju med Jan Emanuel för några år sen. Vi möttes först i hans barndoms Gottsunda. Han pratade hål i huvudet på mig, men var mycket ämabel.

Han visade sina tatueringar; stora kristna symboler, bland annat en Maria Magdalena med ett pumphagel, närmare bestämt en SPAS 12, en sådan som italienska insatsstyrkan hade på 70-talet. Jan Emanuel äger ett sådant vapen själv, för att ”kunna försvara det goda”.


Starkast intryck gjorde alla unga män som sprang i fatt oss för att ta en selfie med ”Kingen”. Sen hände samma sak när vi möttes vid Jan Emanuels lyxlyxlyxbåt på Strandvägen.

Om de där sociala medier-junkisarna får för sig att rösta kan Folklistan tokflabba hela vägen till valvakan.

Men det bygger på att de bara tar del av Jan Emanuel i ett hårt ansat Tiktok-format.

Ett vanligt fråga/svar-program skulle vara omöjligt, hans oändliga och omständliga utläggningar kan ta död på vem som helst. Det funkar kanske i Bryssel, där man inte behöver lyssna på varandra, men knappast inför levande materia.

Efter den här jungfrusilen raderar jag appen. På Tiktok utspelar sig politiken, juridiken, journalistiken och allt annat – jag har sällan sett så mycket makt samlat på ett och samma ställe. Jag borde snoka runt där. Men gud bevare mig för ett sånt yrkesliv.