Priskampanjer är rent lurendrejeri

Tesco är inte billigare i längden.

LONDON. Jag förhåller mig minst sagt skeptisk till prissänkningskampanjer.

Nu visar en engelsk undersökning att det gör jag jäkligt rätt i.

Ni känner igen det, fast det här handlar om två brittiska matkedjor. Inför jul annonserade både Asda och Tesco om sina prissäkningar på tusentals varor.

Det skulle handla om miljoner och åter miljoner pund att spara för konsumenterna.

Vad kedjorna talade tyst om, för att inte säga totalt förteg, var att man samtidigt höjde priserna på en stor mängd varor.

I somliga fall fördubblades priset.

Tidningen The Guardian, som låtit göra undersökningen, bad en oberoende analytiker titta på priserna på respektive kedjas hemsida mellan den 9 och 22 december.

Han kunde konstatera att kedjorna ”cyniskt utnyttjade köpbehoven inför jul” genom att exempelvis fördubbla priset på julbulkvaran batterier och höja priset på Coca-Cola, thékakor och gin med mer än en tredjedel.

Asda och Tesco försvarar sig med att de prishöjningar som gjordes berodde på att kampanjerna på de prishöjda varorna ”tog slut” precis före jul.

Summan av kardemumman är ju att det är fullkomligt fnoskigt att tro att de utlovade prissänkningarna inte äts upp någon annanstans i butiken.

Och som The Guardian konstaterar; med priser som går upp och ner lite hur som haver går det inte för konsumenter att hålla reda på vad som sänkts och vad som höjts. De flesta konsumenter har gett upp.

En normal Maxibutik har ungefär 15 000 artiklar. Om Ica säger att de sänker priset på 4 500 varor så finns det 10 500 kvar att höja priset på.

Det gäller ju också att man överhuvudtaget är intresserad av att köpa någon av de där prissänkta sakerna för att en priskampanj ska vara värd mer än en gäspning. Är det fiskbullar och blöjor som sänkts så blir det bara prishöjda varor över till mig.

Följ ämnen i artikeln