En pytt i panna av inkompetens

Trafikverket är uselt och ministern menlös

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) borde drivas av ett inre raseri över förfallet. Men inte heller han gör särskilt mycket.

Om någon skulle få för sig att arrangera en omröstning om Sveriges sämsta myndighet vet jag vilken det skulle bli.

Trafikverket.

Tävlingen om Sveriges menlösaste minister vet jag också vem som skulle vinna.

Trafikminister Andreas Carlson.

Nyligen blev det känt att Trafikverkets presschef Bengt Olsson raderat de sms han skickat och tagit emot i samband med kaoset på E22:an i januari.

Verket kallades till riksdagens trafikutskott för sitt tilltag. Det är bra att utskottet håller offentlighetsprincipens fana högt. Ännu bättre vore det om de klämde ur generaldirektören en nöjaktig förklaring till varför så mycket som verket har hand om går åt helvete. Eller ännu hellre – fråga vad de gör för att kavla upp ärmarna.

Varför omfattande arbeten under en storhelg? ”De brukar göra så” säger en luttrad dam på SJ:s presstjänst.


Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) borde drivas av ett inre raseri över förfallet. Men inte heller han gör särskilt mycket. Attityden är oengagerad för att uttrycka sig positivt. Menlös på gränsen till handlingsförlamad är mer korrekt.

Trafikverket har många omfattande uppgifter. Bland annat sköter de det statliga vägnätet, alla nationella järnvägar och ett otal bilfärjor. Att problem kan uppstå i en så stor verksamhet är knappast förvånande. Men den tystlåtne ministern har trots det en del att hugga tag i.

På E22:an i Skåne satt ett tusental bilar fast i snön upp till ett dygn under kaoset. Trots orange ovädersvarning hade verket enbart en jourhavande på plats. Hen hade ansvar både för tåg- och biltrafiken.

Malmbanan är en navelsträng för Sverige och svensk ekonomi. På den fraktas malm från Kiruna och Gällivare till hamnarna i Narvik och Luleå. Och till Boden.

Den 17 december spårade ett malmtåg på väg till Narvik ur. Efter 65 dagar släpptes trafiken på igen. Någon vecka senare spårade nästa tåg ur, nu på kort avstånd från det förra. Tåget var olastat och stod still, det pågick snöröjning i närheten.


Det är en nationell angelägenhet att trafiken på Malmbanan flyter. Det som ska bli många härliga exportmiljarder lämnar Sverige den här vägen. LKAB räknar nu med att de förlorat 100 miljoner kronor om dagen på grund av inställd trafik. Det kommer att ta flera år att köra bort de högar av malm och pellets som deras köpare väntar på. Under tiden spås kvaliteten försämras. Statens haverikommission undersöker båda urspårningarna.

Norska Vy har i snart fyra år drivit persontrafiken på natten från Stockholm till Luleå och Narvik. Men nu har de fått nog. Vid årsskiftet hoppar de av utan att utnyttja den möjlighet de hade att köra tågen ytterligare två år.

Alternativet är att de får mer betalt. Svårigheten att nå lönsamhet förklarar bolaget med att vagnarna de övertog var i sämre skick än de förespeglats - och pandemin.

Under december och januari ställdes 11 000 tågavgångar in. Trafikverket bar inte ansvar för alla. Men tyvärr verkar det som risken för förseningar byggs in när verket planerar och anlägger nya järnvägar.


Norrbotniabanan ska gå 27 mil mellan Umeå och Luleå och vara klar om tio år. Den byggs med enkelspår med så kallade mötesspår. Tanken är att fler ska kunna ta tåget till metropolerna vid kusten.

Men redan nu är trafiken söder om Umeå uppe i samma omfång som den planerade norr om staden. Trafiken kommer inte att kunna expandera, spårkapaciteten är för låg.

Samma misstag gjordes när Svealandsbanan mellan Södertälje och Eskilstuna byggdes. Redan efter några år fick man komplettera med dubbelspår på flera ställen längs sträckan.

Trots det ser Trafikverket ut att på nytt begå samma misstag. Bygga för snålt. Men att ändra sig är ”knappast aktuellt”, enligt den nationelle planeringschefen Lennart Karlander.

– Helt oacceptabla kostnader, säger han.


Påsken är en av årets största trafikhelger. Då utför Trafikverket banarbeten som gör att SJ:s snabbtåg tog sex timmar mellan Stockholm och Göteborg. I vanliga fall tar resan tre timmar och 15 minuter.

Varför omfattande arbeten under en storhelg? ”De brukar göra så” säger en luttrad dam på SJ:s presstjänst. Ja, varför inte hålla fast vid något dumt?

Det här har handlat väldigt mycket om järnväg. På Trafikverkets svarta lista står också potthål, snöröjning, illa skött underhåll osv, osv, osv.

Trafikverket är för stort, ledningen otillräcklig, riksdagsledamöter oansvariga och infrastrukturministern menlös. En pyttipanna av inkompetens.


TRE SPANINGAR

 Våtservetter verkar i allt högre grad användas för att torka sig i rumpan efter ett toalettbesök. Särskilt vanligt tycks det vara i medelklassområdet Hammarby sjöstad där det blir stopp i avloppssystemet flera gånger om dagen på grund av servetterna. Enbart toapapper ska användas i toan.

 113 procent ökade barnamorden med förra året. 17 personer under 18 år mördades under 2023, nio fler än året innan. Eller snarare, de bragdes om livet med dödligt våld, för att uttrycka sig som Brottsförebyggande rådet, Brå. Vanligaste sättet att ta livet av andra var att skjuta dem.

 Kungens födelsedag 30 april kan firas med att beställa ett nytt pass till det gamla priset, 400 kronor. Därefter har regeringen bestämt att det ska höjas med 25 procent till 500 kronor för att öka självförsörjningsgraden. Om höjningen gäller även det nationella id-kortet framgår inte.

Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.