Annons

”Jag är väldigt tacksam över den hjälp vi fått”

”Det tar mycket tid och energi att kämpa för att få stöd. Så jag är väldigt tacksam över den hjälp jag har fått”, säger Ulrika Ådemark.

Vägen till NPF-diagnos är ofta lång, och många föräldrar upplever samhällets stöd som en djungel.

Trygg-Hansa startade därför Familjehjälpen för att avlasta familjer i en utsatt situation.

– Det tar otroligt mycket tid och energi. Så jag är väldigt tacksam över den hjälp jag har fått, säger Ulrika Ådemark, vars dotter Emma har adhd.

Familjehjälpen är en kostnadsfri service för alla som har Trygg-Hansas barnförsäkring. Den hjälper till att skingra oro, avlasta och vägleda i frågor som rör samhällets skydd. Det kan exempelvis handla om att ditt barn är utsatt i skolan eller har en sjukdom eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), exempelvis adhd.

Lång väg till diagnos

För Ulrika Ådemark var vägen till hennes dotters adhd-diagnos lång.

– Emma har alltid haft det jobbigt i skolan. Det började främst märkas i årskurs 3, när kraven blev högre, berättar Ulrika.

Tester visade redan då att Emma hade läs- och skrivsvårigheter. Men först i årskurs 9 fick hon göra en basutredning. I augusti förra året fick Emma, i dag 16 år, en adhd-diagnos.

”Vägledningen var jättebra”

Precis som för många andra familjer i liknande situation har kampen för att få stöd varit tung och påfrestande. När Ulrika skulle ta reda på om de hade rätt till ersättning från Försäkringskassan vände hon sig därför till Familjehjälpen.

– Linda Janze på Familjehjälpen ringde upp inom bara några dagar. Vägledningen jag fick var jättebra, Linda berättade allt från hur man rent praktiskt söker vårdbidrag till hur jag ska tänka och skriva i ansökan, berättar Ulrika.

EXTERN LÄNK:
Familjehjälpen – Trygg-Hansas service för dig som vill ha vägledning om stöd och ersättning

Fick hjälp inför intervjun

Innan Ulrika skickade in ansökan till Försäkringskassan tittade Linda över den och kom med feedback.

– När det sen var dags för intervjun med Försäkringskassan ringde jag upp Linda igen. Då fick jag massor av tips om vilka frågor det kunde tänkas ta upp och liknande. Intervjun gick jättebra, säger Ulrika.

Och Försäkringskassan sa ja.

”Väldigt tacksam”

Linda och Familjehjälpen ordnade också så att Ulrika och Emma fick en shoppinghelg med hotellövernattning genom stiftelsen Min Stora Dag.

– Det var väldigt uppskattat, säger Ulrika och fortsätter:

– Det tar mycket tid och energi att kämpa för att få stöd. Så jag är väldigt tacksam över den hjälp jag har fått.

EXTERN LÄNK:
Familjehjälpen – Trygg-Hansas service för dig som vill ha vägledning om stöd och ersättning

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln