Banken största skurken – de låter oss bli lurade

Per Sundgren, drabbad: Ta ansvar för ert eget system

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-02-09

Vi är svikna av våra banker. De säger att de gör allt för att skydda oss kunder, men de pratar strunt. Kunskapen om hur våra pengar skulle kunna skyddas har funnits i flera år, men bankerna har inte brytt sig, skriver Per Sundgren.

DEBATT. Samtidigt som SVT:s ”Uppdrag granskning” visar hur bankkunder berövas sina pengar delar storbankerna ut 120 miljarder till aktieägarna. Att ersätta de kunder, som på grund av bankernas bristande säkerhetsåtgärder, förlorat sina besparingar skulle kosta bankerna några promille av deras vinster.

 

”Uppdrag gransknings” reportage visar på ett utmärkt sätt hur dessa bedrägerier kan gå till. Självklart är dessa ungdomar som ägna sina dagar i Marbella åt att lura pensionärer samvetslösa skurkar. Ändå har jag svårt att känna någon större ilska mot dem.

De är som de är, och så länge vi ha ett system som gör det lätt för dem att tjäna pengar kommer de att fortsätta med sin olagliga verksamhet. De stora skurkarna är bankerna som konstruerat detta system men vägar att ta ansvar för det.

 

Det är bankerna som tvingat på oss Bank-id, men som struntat i att genomföra nödvändiga säkerhetsåtgärder för att skydda våra pengar. Bank-id fungerar som en digital kofot för dessa brottslingar.

Att lyssna på vad företrädare för bankerna nu säger är plågsamt. De säger att de gör allt de kan för att skydda oss kunder, men de pratar strunt. Kunskapen om hur våra pengar skulle kunna skyddas har funnits i flera år, men de har inte brytt sig.

 

I stället för att införa rimliga säkerhetsåtgärder har de lagt skulden på oss kunder. Vi har rent av varit ”särskilt klandervärda” enligt bankerna eftersom vi låtit skurkar ta våra pengar. Det borde vi inte gjort.

Den rimliga ordningen borde ju vara att vi kunder ställer krav på bankerna. De får ta hand om våra pengar, men vi kunder ska kunna sätta en spärr vid en beloppsgräns som vi avgör och som det krävs en personlig kontakt eller ett tidsspann på flera dagar för att upphäva.

 

Bankerna talar fortfarande, medan bedrägerierna pågår för fullt, om denna typ av åtgärder som något som skulle kunna införas i framtiden.

De medger därmed i praktiken att de tidigare inte tagit sitt ansvar och skyddat våra pengar. Ett erkännande som rimligen borde leda till att de ersätter de kunder som de svikit genom otillräcklig säkerhet.

 

Vi småsparande bankkunder väger uppenbarligen lätt gentemot de aktieägare som nu berikas, och som vi medverkat till att berika.

Vi är svikna av våra banker men och också, med något undantag, av de politiker som har till uppgift att övervaka att bankerna sköter sin viktiga samhällsuppgift.


Per Sundgren, ordförande för Stiftelsen Jämlikhetsfonden, tidigare kulturborgarråd (V) och en av dem vars familj drabbats av dessa bankbedrägerier. 

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.