Redo för kriget i mina japanska skalkläder

Vattendunk, kontanter och informationskampanj – för en bättre beredskap

När ministrar och ÖB säger åt oss att vi måste vara redo för krig, ser Kristofer Andersson över sin egen beredskap och försöker täppa igen några luckor.

8 januari

”Alla svenskar måste vara redo för krig”, meddelar konsultbolaget Byden Ops AB, som samlar landets främsta specialister på omvärldsbevakning och kriskommunikation. På fritiden extraknäcker till exempel företagets majoritetsägare Micael Bydén som överbefälhavare för Försvarsmakten.

9 januari

Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, kräver att invånarna skrider till ”praktisk handling”. Vid mönstringen berättade jag för psykologen om min ovilja inför att grupprunka i ett tält – åtminstone under 18 månader – varpå jag skickades hem. Sedan dess har det blivit mycket lite praktisk handling. När Ryssland invaderade Ukraina köpte jag en femtioliters vattendunk som står på vinden men den är dels tom och dels har jag tappat bort nyckeln till förrådet.

10 januari

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap rekommenderar att ha ”en reserv av kontanter i mindre valörer hemma”. Tar därför ut 800 kronor men gör förstås av med dem under ett besök på Vänsterpartiets riksdagskansli.

11 januari

På X skriver den moderata riksdagsledamoten Louise Meijer att ”det svenska passet inte är en resehandling, utan ytterst en plikt att försvara vårt land med livet som insats”. Som tidigare medlem av försvarsutskottet borde Meijer veta vad hon snackar om. Eftersom jag planerar en längre semester till Nya Zeeland kontaktar jag Utrikesdepartementet. De bekräftar att passet fortfarande fungerar som resehandling. Men framför allt är det en inkallelseorder.

12 januari

Statsministern säger att medborgarskapet handlar om att ”med vapen i hand och med livet som insats försvara Sverige”. Själv trodde jag att totalförsvarsplikten gällde alla boende i landet mellan 16 och 70 år. Ulf Kristersson insinuerar att ”vissa” har låg försvarsvilja.

13 januari

Men än finns tid att motivera landets gängkriminella att försvara Sverige. Tillsammans med konsulterna på Byden Ops AB föreslår jag informationskampanjen ”Putin säger att din mamma är stor på ryska Only Fans”, med syfte att göra landets LVU-intagna medvetna om aggressionen från öst.

14 januari

En metod för att inkludera livsstilskriminella svenskar i försvaret av Sverige är remakes av kända krigsfilmer. Svenska filminstitutet bör därför få utökade anslag för att möjliggöra nyinspelningar som ”Full metal Moncler-jacka” och ”Rädda menige Majid”. I den sistnämnda har Majid förlorat alla sina bröder vid fronten. En specialstyrka får i uppdrag att hämta hem honom för att rädda familjens heder.

15 januari

Rawa Majid tackar nej till att spela sig själv, efter att ha förstått att han som debutant inte kan tilldelas en Guldbagge för bästa huvudroll nästa år. ”Grabbar jag är ingen färsking, jag är en 100-gubbe”, muttrar Majid.

16 januari

”Har du frågat din arbetsgivare om hur din roll i arbetsplatsens krigsorganisation är tänkt att se ut?” mästrar Carl-Oskar Bohlin. Helvete också, det har jag glömt. På en rak fråga svarar Karin Pettersson att hon ”återkommer”. P3 Klubbens programledare Nanna Olasdotter Hallberg säger att vi är utlagda på ett produktionsbolag och inte public service-medarbetare ”på riktigt”. Därför ”behöver vi inte göra ett skit”.

17 januari

Ministern för civilt försvar vill veta ”vilka kritiska beroenden jag behöver kunna hantera i min vardag?” Redan på femtiotalet tog brittiska modernister från arbetarklassen begreppet ”clean living under difficult circumstances” till sina hjärtan. De fattade att svåra tider krävde modal jazz och benvita Levi’s Sta-Prest. Därför har jag uppdaterat garderoben med funktionsplagg från japanska And Wander och skalkläder från North Face Purple Label.

18 januari

Det enskilt viktigaste i krig är att vara beväpnad. Frågar på Skarpnäcks torg om någon kan avvara en prisvärd tabbe. ”DU SKA FAN INTE SKAFFA EN ’TABBE’”, messar Karin Pettersson, som vägrar att återkomma om min roll i Aftonbladets krigsorganisation.

19 januari

”Tänker osökt på ett samtal från bokmässan i höstas om vem som skulle försvara Sverige och den enda i en panel ihop med Ivar Arpi, Victor Malm, Leonidas Aretakis och Johannes Klenell som ropade ’JA’ var Amineh Kakabaveh”, skriver debattören Isobel Hadley-Kamptz. Med bakgrund som peshmergasoldat och Nato-cockblocker vet den tidigare vänstervilden Kakabaveh förstås hur man slåss.

”Jag har redan försvarat mina rättigheter i bergen i fem och ett halvt år”, säger Amineh Kakabaveh till mig i telefon. ”Ulf ska veta att jag – tydligen till skillnad från kultureliten – kommer att försvara Sverige, trots att jag är både kurd och socialist.”

20 januari

Min fru, som smugglat en och annan migrant, har erfarenhet av civil organisering. Hon råder mig att kontakta konstnären Afrang Nordlöf Malekian som bland annat producerat utställningen ”Keeping up with the Iranians”. Jag undrar hur han förbereder försvaret av Sverige.

”Jag vill förena alla kulturiranier”, berättar han. ”Det är dags för Pahlavianhängarna, kommunistbarnen, Mojahedintraumatikerna, Guldbaggenäsorna samt Nooshi Dadgostar, som har cosplayat suedi senaste tre åren, att rikta energin mot den gemensamma ryska fienden. Våra föräldrar vägrade att dö för en stat men nu har vi äntligen chansen att dö för en annan.”

21 januari

Ringer konstnären och Bernadotte-stipendiaten Salad Hilowle. Han tillbringade de första sju åren av sitt liv i Mogadishu innan han hade oturen att komma till Gävle. Nu funderar han ”på hur vi ska skydda vårt kulturarv” när kriget kommer.

Hur ska vi göra det?

– Jag tror tyvärr att alla konstnärer behöver fly landet.

22 januari

Registrerar bolaget Swedish Defence University AB som direkt tar marknadsandelar från den administrationstyngda och trögfotade Försvarshögskolan. Karin Pettersson har fortfarande inte återkommit om hur min roll i Aftonbladets krigsorganisation är tänkt att se ut.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.