Vem äger egentligen en true crime-historia?

Liz Flatt kom i konflikt med poddare som skulle lösa mordet på hennes syster

True crime-genren fortsätter vara populär – liksom problemen med bristen på ansvariga utgivare.

På Crime-con i Austin kommer Liz Flatt i kontakt med journalisten George Jared och Jennifer Bucholtz, en tidigare utredare som sadlat om till privatdetektiv. Duon är där för att berätta om ett cold case de tidigare löst, och nu är de på jakt efter ett nytt fall. Och Liz har precis vad de letat efter: mordet på hennes syster för mer än 45 år sen, som plågat henne sedan dess.

Flatt själv är egentligen ingen stor beundrare av true crime-genren men tiden har gjort henne desperat och duon har genom sin speciella crowdsourcing-metod kunnat uppvisa faktiska resultat. Metoden går ut på att vända sig till publiken och den att investera tid och pengar i fallet. Ju fler som spanar, desto bättre är tanken. Dessutom är det lukrativt.

 

Duon börjar arbetet med att sätta ihop en rapport om fallet. Givetvis med detaljerna runt själva mordet men också runt familjens relationer. Om missbruk och tragedier. Detaljer som snarare handlar om att bygga en säljbar historia. Flatt blir snabbt obekväm och menar att hon inte godkänt publiceringen av vissa saker.

De följande månaderna är Flatt och podduon i öppen konflikt som river upp nya sår

Jared och Bucholtz vänder sig till nätverket CrimeHQ och podcasten Cold Case Club för att marknadsföra sitt arbete. Avsnittet döps till ”A sisters fight for answers” men Flatt själv var inte inbjuden. När hon uttryckte ånger över att ha involverat Jared och Bucholtz blev hon attackerad av dem, och anklagad för att ”sabotera lösningen på sin egen systers mord”. De följande månaderna är Flatt och podduon i öppen konflikt som river upp nya sår i traumat Liz Flatt så desperat försökt komma över.

 

Vem äger egentligen en historia? Det har snart gått tio år sedan ”Serial” tryckte på detonationsknappen för såväl true crime-explosionen som hela poddboomen. True Crime är både en journalistisk genre och underhållningsindustri, och i poddosfären kan det ibland vara svårt att navigera i vad som är vad. Pressetiken är extra vikig när det gäller hanteringen av anhöriga – bristen på ansvariga utgivare är fortfarande ett lika stort problem som amatörer som lajvar journalister för att göra sig en hacka.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.