Bananas för blåbär!

avJONNA KARVONEN

Dags att ge sig ut i skogen och plocka blåbär, om de inte hunnit torkat bort i sommarvärmen. Här är i alla fall fem hälsosamma anledningar att plocka hinken full.

De tar fajten mot cancer

Medan morötter får sin orange färg från karoten får blåbär sin nyans från en antioxidant som heter antocyanin. Och den är inte bara en fröjd för ögat – enligt en studie gjord på möss, publicerad i Journal of Agricultural and Food Chemistry, kan just det ämnet stoppa tillväxten av cancerceller i levern och prostatan.

De gör din blåsa en tjänst

Är du inget fan av tranbär? Ingen fara, för enligt samma studie som ovan är det inte bara de röda bären som kan förebygga urinvägsinfektion, utan även blåbär. Båda bären innehåller nämligen speciella sammansättningar av ämnen som stoppar bakterier från att förökas och fastna i blåsan.

De förbättrar ditt minne

Om du ständigt glömmer bort namn, testa att frossa i blåbär. De innehåller nämligen flavonoider, en antioxidant som enligt forskare kan boosta inlärnings- och uppfattningsförmågan. Faktum är att en studie publicerad i Annals of Neurology påstår att de kvinnor som äter mycket bär kan skjuta upp den kognitiva försämringen – det som gör det svårare att komma ihåg saker när man blir äldre – i upp till två och ett halvt år.

De är snälla mot din mage

Känd fakta: För att din kista ska funka utan problem krävs det att du får i dig goda probiotiska bakterier som kan ta kampen mot de dåliga bakterierna. Men visste du att det inte bara är yoghurt och surkål som kan hjälpa dig med det, utan även blåbär? Det menar forskarna bakom en studie publicerad i Journal of Agricultural and Food Chemistry i alla fall. De kom nämligen fram till att de män som dricker en blåbärsdryck varje dag i sex veckor ökar mängden goda bakterier i magen.

De håller hjärtat friskt

Blåbär på morgongröten är inte bara gott utan även bra för pumpen i bröstet eftersom de är antiinflammatoriska (och inflammerade artärer kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar). En studie från Harvard School of Public Health visar också att tre eller fler portioner av blåbär i veckan kan minska risken för hjärtattack hos kvinnor med en tredjedel.

Källa: Health.com

Några smarriga blåbärsrecept:

ARTIKELN HANDLAR OM

Blåbär