Hatstorm mot nya Facebook

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2011-09-26

Nio av tio tonåringar är emot Facebooks nya design.

Och många rasar mot de nya sekretessinställningarna.

Nu växer protesterna – på Facebook.

Den 20 september lanserade Facebook nya funktioner (se rutan nedan). Hela 91 procent av tonåringar tycker att sajtens uppdateringar aldrig borde gjorts, visar en undersökning där 1 000 facebookanvändare intervjuats av undersökningsföretaget Sodahead.

89 procent av alla kvinnor är emot förändringarna, och 78 procent av männen skulle hellre ha det som tidigare, enligt undersökningen.

Hotar lämna Facebook

Många reser sig nu mot nyheterna. På Facebook finns mängder med protestgrupper. I gruppen ”We hate the new profile - please change it back” skriver medlemmen Darren Hutchinson: ”Det stinker verkligen, herregud. Två nyhetsflöden – det sämsta konceptet någonsin”.

Flera uppger att de funderar på att lämna Facebook.

Facebook: inga stora förändringar

Men Jan Fredriksson, presstalesman för Facebook i Norden, säger att förändringarna i realiteten inte är stora.

– Det handlar inte om att någon får besked om att ”den här personen inte längre vill vara din vän”. Däremot om man aktivt går in och letar efter tidslinjen kan man hitta vilka som varit vänner och vilka som fortfarande är det. Man får aktivt söka på tidslinjen: en viss månad 2007 - hur många vänner hade jag då? Och en månad senare: vilka var vänner då?

”Krävs tid att vänja sig”

Jan Fredriksson säger att företaget är väl medvetet om kritiken.

– Vi hoppas och tror att många kommer att behöva tid att inse att förändringarna innebär en mycket rikare upplevelse på Facebook. När man väl vant sig tror jag inte man vill gå tillbaka till hur det var förut.

Han anser att kontrollen snarare utökats än inskränkts.

– Förut hade vi en speciell sida för sekretessinställningar. Nu sker inställningarna kontinuerligt i samband med att man gör själva inlägget. Grupperna kan man definiera som man vill. Men det krävs att man lägger ner lite tid på att populera grupperna rätt, säger Jan Fredriksson.

– Sen har vi hört en del att en del uppfattar det som att det blir automatiskt att man delar med sig av allt. Men man delar inte med sig före du själv godkänner. Men där spelar listorna en stor roll.

Många omedvetna om musikdelning

Simon Sundén, grundare av Lissly, analys- och bevakningsföretag för sociala medier, tycker i stort att Facebooks förändringar är bra.

– Men det blir allt mer öppet vilket betyder att man behöver vara allt mer uppmärksam om vad man delar med sig och vilka inställningar man har.

Som exempel tar han delningen av Spotifymusik.

– Har man Spotify kopplat till sitt Facebookkonto måste man själv gå in och stänga av inställningarna som gör att alla kan se vad du lyssnar på. Det är väldigt många som inte känner till de här sakerna, säger Simon Sundén.

”Facebook är ditt val”

Sofia Mirjamsdotter, som föreläser inom sociala medier, tar dock upproret med ro.

– Det är samma kritik som alltid kommer när Facebook kommer med en uppdatering. Alla vill ha det ”som det alltid har varit”. Sedan går det ett par veckor och sedan har man vant sig och är oftast nöjd, säger hon.

Däremot anser hon att kritiken mot att säkerhetsinställningarna ändras, borde fungera som en påminnare om de generella problemen kring sociala medier.

– Hur säkra inställningar du än har på din Facebook så kan du aldrig vara säker på att det inte hackas, eller att någon av dina vänner inte kopierar eller gör en skärmdump av innehållet, säger Sofia Mirjamsdotter.

– Det du publicerar på Facebook kan du aldrig vara säker på att det inte kommer ut. Det är ditt val att vara på Facebook och Facebook är på internet.

Följ ämnen i artikeln