Då startar arbetet med nattåg till Europa

Per Bolund kommenterar tågsatsningen

avJenny Alexandersson

RESA

Snart startar regeringens satsning på nattåg ner till Europa.
50 miljoner kronor ska säkerställa att svenskarna kan ta tåget söderut. Men spårbredd och olika el- och signalsystem kan ställa till det.
– Vi måste satsa på ett klimatsmart resande, säger Per Bolund, språkrör för Miljöpartiet.

Den 1 juli träder den nya budgeten i kraft och därmed startar arbetet för Trafikverket att upphandla nattåg mellan Sverige och Europa. Målet är att det ska finnas dagliga avgångar till flera europeiska städer.

– Genom januariavtalet är vi överens om att det ska gå nattåg från Sverige till flera europeiska städer. Förutom den stora satsning vi gör på järnvägen i Sverige så är 50 miljoner konor i budgeten vikta för europeisk tågtrafik. Det kommer att klubbas i riksdagen den 18 juni, säger Per Bolund, språkrör för Miljöpartiet.

Den nya tågsatsningen är en del av regeringens ambition att bli världens första fossilfria välfärdsland. Det är en omställning av hela transportsystemet.

Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet/Getty
Per Bolund satsar på ett klimatsmart resande med nattåg till Europa. Bilden till höger visar Antwerpens tågstation i Belgien.

Satsar på klimatsmart resande

– Vi måste satsa på ett klimatsmart resande. Vi märker att intresset för att uppleva Europa på ett hållbart sätt växer i hela Europa, säger Per Bolund.

Trafikverket kommer att utarbeta förutsättningarna och det handlar bland annat om att se över och eventuellt köpa utrustning. Men även att hitta vägar för överenskommelser med andra länder för att tågen ska kunna köra över gränserna. Pengarna används även för egna omkostnader för arbetet.

Budgeten är rejält tilltagen enligt Per Bolund. Men det finns en del hinder på vägen. Det krävs bland annat lok som klarar två separata el- och signalsystem. Och på många håll i Europa är tågen smalare än i Sverige, vilket gör att de svenska vagnarna inte kommer fram. Det finns heller inte så många nattågsvagnar kvar i Sverige och de används redan för inrikestrafik.

Ökande intresse för tågresor

– Om man kommer fram till att man behöver köpa in nya tåg så handlar det såklart om andra slags kostnader än 50 miljoner. Men vi har kört nattåg från Sverige till andra Europeiska städer tidigare och det finns material att använda. Och vi har dessutom redan tågoperatörer i Europa som visat intresse för att vara en del av satsningen, bland annat en tågoperatör från Österrike. Men skulle det uppstå krav på mer pengar så tittar vi på det, säger Per Bolund.

Intresset för tågresor och nattåg ökar stort i Sverige och Per Bolund nämner nattågen till Jämtland som ett bra och uppskattat exempel.

Malmö stad har anmält sitt intresse för att bli knutpunkt för trafiken söderut, med lämpliga anslutningar från andra städer.

Tågluffade som ung

– Den 1 juli träder budgeten i kraft och då får Trafikverket tillgång till pengarna. De arbetar med satsningen under hela året och förhoppningen är att vi ska ha nattåg ner i Europa inom en snar framtid.

Själv åker finansmarknadsmininstern gärna tåg.

– Jag åker tåg så fort jag får tillfälle. I min ungdom tågluffade jag en del och senare åkte jag på en studieresa till Berlin med tåg. De flesta nordiska resorna försöker jag göra med tåg idag.

– Tåg är framtidens transportmedel och det är viktigt att satsa på det.

ARTIKELN HANDLAR OM