Framtidens Taylor Swift är redan miljardär

Ett barn sitter och tittar på superinfluencern Ryan Kajis video på en ipad.

Framtidens Taylor Swift är tolv år och heter Ryan.

Det var han som fick våra barn att knarka videos på andra barn som öppnar leksaksförpackningar och testar godis.

Alla generationer har sin superentreprenör. Vem som är millennial-generationens är det både mycket och inget snack om. Taylor Swift har blivit världens kändaste människa genom att bygga ett eget nöjesimperium som i dag värderas till sanslösa elva miljarder kronor. Men bakom henne lurar Ryan Kaji, som redan efter tolv jordsnurr har skapat ett eget universum som är värt en tiondel av Swifts. En dryg miljard kronor, med andra ord.

Ryan Kaji tillhör generation alfa. Eller i folkmun: ”ipadbarnen”. De är födda 2010–2025 och till skillnad från 14–27-åringarna i generation Z låtsas de inte vara influencers. De är det.

Dagens yngsta föddes med en ipad i näven och majoriteten äger en smart telefon innan de fyllt tio bast. Dessutom har de hängt på YouTube och TikTok längre än de kunnat gå. Därför vet precis hur de ska agera framför kameran för att få dina pengar.

Millennial-generationens barn kommer att förändra världen mer än någon annan tidigare har lyckats med. Alfa kommer att bli den största och rikaste generationen som världen har skådat. Nästa år är de två miljarder. Och när de växer upp kommer de att ha lika mycket pengar som generation Z och millennials tillsammans. Om den artificiella intelligensen håller vad den lovat och gör oss människor till hyperproduktiva cyborgs kommer våra barn att vara 1 000 gånger rikare än vad du och jag är i dag.

Redan om ett decennium kan Sveriges årliga BNP ha ökat med 500 miljarder kronor tack vare AI-utvecklingen. Det påstås i en färsk rapport som gjorts på uppdrag av Google, som liksom alla andra techjättar har investerat sina livsbesparingar och lite till i att bygga robotar som ska göra oss mer effektiva.

Ryan Kaji är redan där. Han behövde bara tolv år på sig för att bli miljardär. Det började med en YouTube-kanal 2015 där fyraårige Ryan lade grunden till ”unboxing”-fenomenet genom att recensera nya leksaker under namnet ”Ryan ToysReview” (vilket senare ändrades till ”Ryan's World”). Så fort kanalen flög följde han och hans millennial-föräldrar Shion och Loann upp med en trestegsraket: ett mobilspel, ett linjärt tv-program i Nickelodeon och ett eget varumärke som erbjuder leksaker, kläder och assessorer via bland annat Walmart, som den största butikskedjan i USA. Ett tag kunde du till och med köpa underkläder från den tolvårige barnskådisen. 

Nio år och 50 miljarder YouTube-visningar senare är Ryan Kaji redo att fyra av en fjärde raket. Den här gången ska han ta steget in i filmvärlden och släppa en biofilm, precis som Taylor Swift gjorde i höstas med stor framgång. Och deras taktik är identisk. Genom att marknadsföra filmen i egna kanaler slipper de dela med sig av intäkterna till de stora filmbolagen.

Om Kaji håller för den vita duken återstår att se, men det mesta talar för succé. Tonen och produktionsnivån ligger i linje med vad hans 61 miljoner prenumeranter är vana vid. 

Ryan Kaji är inte ensam om att söka lyckan i den gamla världen. Trenden med internet-profiler som försöker att expandera sitt universum till den traditionella underhållningsscenen växer sig starkare. TikTok-stjärnan Addison Rae gick i bräschen när hon sajnade filmkontrakt med Netflix och nyligen blev det klart att MrBeast – världens största youtuber – ska göra en game show på Amazons streamingtjänst. Samtidigt som Universal Pictures just nu producerar en film baserad på den megapopulära barnkanalen Cocomelon på YouTube.

Internet förändrade entreprenör- och kändisskapet från grunden genom att ge oss alla en egen scen. Nu ger AI-revolutionen oss verktyg som gör att vem som helst kan bli vad som helst. I dag lever vi i en värld där somliga barn anses vara entreprenörer, kulturikoner och trendsättare redan i grundskolan, oavsett om de vill det eller ej – ivrigt påhejade av sina millennial-föräldrar som var den första generationen att växa upp med internet.

Men vi har naturligtvis bara sett början. Alla i generation alfa har inte ens fötts ännu. Så gör dig redo. En tornado av unga entreprenörer är på ingång och den kommer att ta världen med storm – video för video.