V60 Plug-in Hybrid har mer vrid än en Ferrari

Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2011-09-30

Nu kan du köra extremt koldioxidsnålt med bibehållna adrenalinkickar.

Volvo V60 Plug-in Hybrid gör 0-100 km/h på 6,9 sekunder Testföraren från Wheels Magazine är imponerad av modellens snabba eldrift.

”En Volvo plug-in-hybrid med mer vridmoment än en Ferrari 485 Italia. Och den drar 1,6 liter per 100 kilometer. Kan man göra annat än att gilla det?”, skriver Wheels Magazine.

Volvo Personvagnar var först med nästa generation hybrider. Matt Kimberley på Wheels Magazine har fått provköra V60 Plug-in Hybrid. Som ren elbil har den en räckvidd upp till 50 kilometer. Som högeffektiv hybrid har den ett koldioxidutsläpp på 49 g/km i snitt. Modellen samlar tre biltyper – med en snabb knapptryckning väljer du själv vilken du vill köra.Anmäl dig här så får du fortlöpande information om Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Väldigt mångsidig

”Kombinationen av en kraftfull femcylindrig oljebrännare i fronten och en stor elmotor baktill, med möjligheten att köra båda, gör V60:n väldigt mångsidig”, skriver Wheels Magazine.

Bilen är ett körglatt krutpaket med en kombinerad prestanda på 215 + 70 hästkrafter, vridmoment på 440 + 200 Nm och acceleration 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Volvo vill ge föraren möjlighet att köra koldioxidsnålt utan att ta bort adrenalinkickarna som skapar äkta körglädje. Föraren väljer själv körmode via tre knappar på instrumentpanelen: Pure, Hybrid och Power. Wheels Magazine är imponerade ”Power”-läget:

”Från en stillastående start är den verkligen väldigt snabb, med outsinlig acceleration, utan hjulspinn – inte ens på vått underlag. De tre olika driftalternativen optimerar bilen för en speciell sorts körning. Den är tre bilar i en – och vid ren eldrift gör bilen allt för att enbart ta kraft från batterierna. Det är bara om man stampar till hårt på gaspedalen som dieselmotorn kliver in, så du kan hålla fast vid en utsläppsfri körning så länge som möjligt”, skriver Wheels Magazine.

Tre olika temperament

Körmodena Pure, Hybrid och Power ger tre olika temperament:

I läge Pure drivs bilen enbart av elmotorn i så stor utsträckning som möjligt. Om batteriet laddats med förnybar elektricitet blir körsträckan upp till 50 km med nollutsläpp av koldioxid. Batteriräckvidden påverkas av terrängen, klimatet och förarens körstil.

Hybrid är det förvalda läget när bilen startas. Dieseln och elmotorn samarbetar med sikte på optimal balans mellan körglädje och miljöeffektiv körning. Utsläppen av CO2 (EU Combined) ligger på 49 g/km, vilket motsvarar en dieselförbrukning på 1,9 l/100 km. Bilens totala räckvidd är cirka 1200 km.

I läge Power används tekniken fullt ut för att ge bilen bästa möjliga prestanda. Tillsammans ger dieseln och elmotorn 215 + 70 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 + 200 Nm. Elmotorns blixtsnabba momentuppbyggnad bidrar till en acceleration från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder.

Laddas i vanligt eluttag

Volvo V60 Plug-in Hybrid laddas i ett vanligt eluttag (230V/6,10 alternativt 16A) hemma eller på en parkeringsplats. Laddningstiden beror på strömstyrkan. En fulladdning med 10A tar 4,5 timmar. Tiden krymper till 3 timmar med 16A, medan en laddning i ett uttag med 6A tar 7,5 timmar.

”Det finns mycket få, eller inga brister på konceptet. Om det fungerar, vilket det verkligen tycks göra, så kommer det bli en av – om inte den bästa – all round-bilen på marknaden”, skriver Wheels Magazine.

Volvo

Följ ämnen i artikeln