"Toyotas sporthybrid slår allt med råge"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-01-10

Robert Collin chattade direkt från bilmässan i Detroit

Muskelbilar och snuskhumrar är döende.

Elbilar, som alla trodde var döda, är tillbaka.

Det berättar Robert Collin, som chattade från bilmässan i Detroit.

Själv är han småkär i liten japansk sporthybrid som kallas "svår att glömma".

Toyotas sporthybrid - Celica med bensin- och elmotor som ger 400 hästar.

Robert Collin säger: Hej och god morgon. tittar ut från hotellfönstret här i Detroit, ser en massa slitna skyskrapor från tidigt 1900-tal - och så har det börjat snöa. OK, nu börjar vi.

John säger: Hej Robert!

Vad tycker du om miljöresonemanget i form av t ex Audis "miljömotor" eftersom den går på diesel eller Fords Interceptor som "miljöbil" även om bränsleförbrukningen är skyhög - kommer det i framtiden att ställas högre krav för att man som biltillverkare ska få göra anspråk på termerna inom området miljövänlighet?

Robert Collin säger: Självklart, de här monstermotorerna med "miljöetikett" är ju patetiska. Andra bränseln, visst, men mindre motorer och mindre bilar i framtiden.

micke säger: Hej Robert! Vad är ditt första intryck av salongen? Någon modell som du bara känner "WOW" för?

Robert Collin säger: Toyotas lilla sportbil (med hybriddrift) är så vacker, så läcker, så man vill inte gå ifrån den. Den slår allt med råge.

Robert säger: Vad framkom egentligen på mötet mellan GM-chefen och Maud Olofsson? Vad förväntas av den svenska regeringen?

Robert Collin säger: GM vill ha en fortsatt satsning på etanol, och så vill man att den tidigare regeringens löften om forskning i Trollhättan och en ny motorväg från Göteborg tilll Trollhättan blir verklighet.

Tunga krav, men i princip redan utlovade.

Robert säger: Vad finns för trender inom miljöområdet på Detroitsalongen?

Robert Collin säger: Samma som vanligt, lite av varje. Lite etanol (mest Ford), hybrider (alla) och vätgas någonstans lååångt borta. Men de små nätta bilarna syns det inte mycket av. Det är fortfarande på tok för stort.

Robert säger: Tror du att det svenska försöket med trängselavgifter i huvudstaden har bidragit till Saabs framgångar inom Etanolområdet. Finns det några signaler om detta?

Robert Collin säger: Köparna är extremt intresserade av "incentives", alltså förmåner. De flesta är ganska ljumma inför miljöfrågorna om det inte syns i plånboken.

säger: hej, jag har tre ungdomar i familjen dvs ofta 3 personer i baksätet. Varför är det en stor kardantunnel i Audi, Passat, Lexus, BMW(ok bakhjulsdriven) men inte i Saab och Volvo. Det är vanligt med tre barn och jag tror ex Audi går miste om många tjänstebilskontrakt, men även privatköp pga baksätet. Mina 4 senaste tjänstebilar har varit Saab och Volvo - tråkigt men man vill ju inte åka buss!!!

Hälsn

Lars

Robert Collin säger: Volvo har ju modeller med fyrhjulsdrift, det har VW och Audi också. Hos de andra går avgasröret där. Det handlar om att få ner bilens "golv" så långt som möjligt, då blir det lätt så där. Men jag håller med, ett platt golv är myckt bättre, finns i många familjebussar, kanske ett bra alternativ för din storfamilj.

Carl-Fredrik säger: Hej Robert! Nya XC60 visades ju häromdagen på mässan, hur lik konceptbilen tror du produktionsmodellen blir och var landar priset blir den lika överprisad som nyligen introduerade kusinen från Land Rover?

Robert Collin säger: Räkna med att midjan blir lite lägre och taklinjen lite planare, så blir utrymmen bättre och sikten ut för ungarna inte så avskärmad. Sen blir det inte lika utstuderat bak och fram. Men den assymetriska "flytande" mittkonsolen blir kvar, snyggt! Pris? räkna med normal volvoprissättning.

fisen säger: När kommer det en ny audi a6?

Robert Collin säger: Vet inte, kanske om fyra år?

Robert säger: Finns det överhuvudtaget något på Detroitsalongen som tyder på att vi ska kunna få se bilar med noll påverkan på miljön dvs inga utsläpp alls.

Robert Collin säger: Inte ens de futuristiska vätgasbilarna ger ju noll utsläpp, även om det ofta står så i tidningarna ("bara vattenånga i avgaserna"). Vätgasen måste ju tillverkas, kanske i kolkraftverk, vem vet?

Torsten säger: Fungerar konceptet med stora bilmässor fortfarande? Vilka är där egentligen, förutom journalister...? Finns det nåt vanligt folk?

Robert Collin säger: Tja, några hundratusen bilintresserade är gå väg hit nu.

Gasen säger: Vad vet du om sportbilarna på mässan? Har du sett någon rolig?

Robert Collin säger: Årets Detroitsalong var ingen sportbilsmässa. Toyotan jag skrev om nyss var fin, Masrati visade en automatlåda till Quattroporte...

Karin säger: Hur många bilar presenteras i Detroit?

Robert Collin säger: ingen koll, kanske ett femtital.

Robin säger: Kan du säga något om den nya Nissan Skyline som kommer?

Robert Collin säger: nej.

Tina säger: Vad är nästa drivmedel? Förutom etanol och gas, finns det något annat på gång?

Robert Collin säger: El har fått en nystart. El som driver bilen upp emot 60 km, och en liten förbränningsmotor, bensin eller diesel, som kan puttra igång för att ladda batterierna. Vätgasen är långt bort i framtiden.

Robert säger: Kan du se något på Detroitsalongen som tyder på att de amerikanska tillverkarna kommer stoppa sina försäljningstapp. Eller kommer Toyota vara störst om några år?

Robert Collin säger: Säkert! Jänkarna har så mycket problem på alla plan att de inte hinner med bilarna... För 15 år sen fanns det inte en enda japansk bil här i Detroit, nu vimlar det av japaner i alla storlekar. Och längs kusterna börjar jänkebilarna bli en raritet.

Tina säger: har det hänt något när det gäller ytbehandling av bilar, läs lacken? Nya färger eller material, kanske något man inte behöver tvätta så förtvivlat ofta?

Robert Collin säger: Nej. Det finns ju de här nya undermedlen med nanoteknik att smeta på hemma, men i fabrik, nej jag har inte hört något.

bugi säger: har bmw kommit med nåt nytt?

Robert Collin säger: 3-seriecabben. Riktigt ruggigt fin att titta på. Men bagagerummet är ju baa löjligt. Ett brevinkast, för tunna kuvert.

Purvis säger: Har bensinpriset påverkat bilsalongen som du minns den? Eller är det något man inte talar om?

Robert Collin säger: Purvis, visst har du chattat med mig tidigare? Klart att det "höga" bensinpriset påverkar mässan. I år var det faktiskt inte så mycket "större och starkare", jänkarna har tröttnat på de allra största stadsjeeparna och pickisarna.

säger: Hej Robert, Vi är många camaroägare här hemma som följer utvecklingen med den nya camaron, därför undras, hur mycket koncept är den camarocabb som visas på mässan. Kan du få fram lite uppgifter från GM-folket.Vi gillar modellen som den ser ut idag, men när det kommer till produktion så har en del detaljer förenklats. Mvh Göran Jensen

Robert Collin säger: Cabben ser fin ut, men den är verkligen en konceptbil, fotografen Lennart Petersson fick en rejäl utskällning för att han vågade sig över räcket för att ta en interiörbild. Men det säger inte så mycket, visst blir det produktion om några år. Kolla chrysler, deras konceptbilar kommer faktiskt ut i produktion ibland rätt oförvanskade. Håll tummarna.

ANders säger: har du hört nåt som bekräftar ryktet att GM ska sluta göra stötsångs motorer 2008a? Och att C6 samt Z06 är dom sista bilarna som ska lämna GMs fabriker med den gammla tekniken? Presentera GM några nya motorer på mässan`?

Robert Collin säger: Inte hört ett ljud.

Tina säger: Får ni provköra bilarna i Detroit eller är det "se men inte röra" som gäller?

Robert Collin säger: Vet inte i år, förr har det funnits en del bilar att köra "runt kvarteret" med, fast jag brukar inte göra det. De riktigt nya bilarna får man ju knappt peta på.

Oscar Orbring säger: Hej Robert! Är väldigt sugen på att köpa en Mazzerati, vilken bil kan ni rekomendera?

MVH Oscar

Robert Collin säger: Det finns ju inte så många. Stor familj? Då är det Quattroporte som gäller. Liten familj? Då är det småttingarna som är riktigt trivsamma nu sen kvaliteten blivit lite högre. (LITE högre, alltså)

micke säger: Hur ser den röda linjen genom salongen ut? Sattsar företagen på att visa upp muskelbilar ellre handlar det om miljöbilar? Eller vad är det för inriktning på majoriteten av de bilar som visas upp?

Robert Collin säger: Tupipanarosen här heter "muskelbil med miljömotor", du hör ju hur det låter. Dom har långt kvar.

Purvis säger: Finns det några nya eller väldigt bra tillbehör i Detroit? Eller är det bara fyrhjulingar som gäller?

Robert Collin säger: Har inte kollat tillbehören, men det här är inte heller någon tillbehörsmässa, den var i Las Vegas för två månadr sen. (Sema).

Daniel säger: Tja Robert, Vilken bil där nere skulle du ge högsta betyg till?

Robert Collin säger: Det börjar bli tjatigt, men den där lilla Toyotan är svår att glömma. Mer jordnära är nya Chrylser Voyager, riktigt fin och verkar funktionellt packad.

sessan säger: Är stadsjeepstrenden bruten nu?

Robert Collin säger: De största åbäkena är snart borta, det lär inte komma så mycket nytt. Men nu förskuts storleken neråt, titta bara på hur Volvo tajmar rätt med sin XC60, nissan hade en ny bil i samma stolek, Saab och Cadillac komer med en om knappt två år. Med snuskhummrarna är på utdöende.

säger: Vilken bil på mässan väckte störst uppmärksamhet, negativt eller positivt?

Robert Collin säger: Det kan jag inte svara på. Ingen stack ut riktigt mycket. Men GM fick mycket uppmärksamhet för sin "elbil", den som ska kunna gå 60 km på batterier och sen stödladdas med en bensinmotor. Den visar att elen är tillbaka i bilvärlden, inte död som vi trodde för fem år sen.

Följ ämnen i artikeln