Svenska Rover går i konkurs

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-13

"En katastrof för 10.000 bilägare"

Krisen för den brittiska bilfabriken Rover har nu nått Sverige.

I natt beslutade Rovers svenska generalagent att ansöka om konkurs.

Jan Reander var full av tillförsikt när han blev vd för svenska Rover 2002. I natt gick hans företag i konkurs.

Det innebär ett hårt slag för de bilägare som de senaste åren köpt nya MG och Rover i Sverige.

Totalt handlar det om hundratals bilägare som därmed förlorar sina nybilsgarantier.

Svenske agentens vd Jan Reander hänvisar till att den brittiska bilfabriken stängt sin produktion och med omedelbar verkan dragit in sina tvååriga nybilsgarantier.

"Vi kan inget göra"

- Vi kan inget göra åt detta dråpslag, vilket är en katastrof för samtliga, skriver svenske generalagentens vd Jan Reander i ett brev till återförsäljare och verkstäder.

- Detta är en katastrof för märkena MG och Rover och även för de cirka 10.000 bilägarna till dessa märken.

På MG Rovers svenska hemsida möts man av beskedet att "Sidan är tills vidare avstängd".

- Jag förlorar nybilsgarantin och det finns risk för att det påverkar andrahandsvärdet. Men jag tror inte att det här påverkar möjligheterna att få reservdelar och service, säger en nybliven Rover-ägare till aftonbladet.se.

Förhandlat med Kina

Brittiska bilfabriken har under lång tid förhandlat med ett kinesiskt företag om att sälja fabriken till Kina.

I förra veckan stoppades produktionen sedan något avtal med kineserna inte kunnat nås och fabriken hamnat i akut finansiell kris.

Familjer till några av den brittiska fabrikens 6000 anställda protesterade på onsdagen utanför premiärminister Tony Blairs residens på Downing Street i London.

Krisen för den anrika bilfabriken riskerar därmed att bli en fråga inför valet i Storbritannien den 5 maj.

Hundratals sålda

Rover är ett av de mindre bilmärkena i Sverige.

Under de tre första månaderna 2005 registrerades 62 bilar av modellen Rover 25, och 53 bilar av den större 75-modellen, enligt branschorganisationen BilSweden.

Under hela 2004 var totalsiffran 144 för 25-modellen och 230 för 75-modellen.

Bjarne Frykholm

Följ ämnen i artikeln