Bond-bilen Lotus Esprit är tillbaka

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-10-01

Säljstart 2013

Världens mest kände agent har kört den under vatten och en hel generation har dräglat efter den låga Lotusbilen. Nu är den äntligen här i uppdaterad tappning. Mina damer och herrar – möt nya Lotus Esprit.

Parissalongen är starten på vad Lotus benämner som ”en ny era” inom bilindustrin. För att poängtera detta har de inte mindre än fyra nya modellnyheter som de visar upp. Så all skruvad pr och reklam inför mässan var inte bara tomt prat.

De fyra modellerna är nya Elise, nya Elan, Elite och så ikonbilen Esprit. Och det är till skillnad från många andra inte konceptbilar (Lotus visar dock även ett koncept kallat Eterne) – utan den Esprit som står i montern är produktionsfärdig och kommer att se likadan ut när den börjar rulla på vägarna 2013.

Lotus i sin moderna tappning har klargjort att de siktar på mer premium än tidigare. De ser numera sig på en konkurrensnivå med Porsche, Lamborghini och Ferrari – snarare än att vara en tillverkare för entusiaster. Och nya Esprit blir flaggskeppet i den strävan.

Namnet till trots – det är inte särskilt mycket som den nya och den klassiska Esprit har gemensamt. Visst, båda har en mittmotor, men där det förut satt en lätt turbomatad fyra – sitter nu en femliters V8 på begåvade 620 hästkrafter och 720 Nm (motorn är samma som sitter i Lexus IS F).

Men Lotus har inte bara satsat på kraft, utan har även tagit med de erfarenheter de har från tävlingsbanor värden över. Esprit är även utrustad med ett KERS-system ärvt från Formel 1. Systemet får kraft vid inbromsning som det tillfälligt lagrar i batteriet. När föraren sedan behöver den extra kraften är den bara en knapptryckning bort och ger en rejäl effektboost ett par sekunder.

Alla kusarna fördelas ut på bakhjulen via en sjustegad DCT-växellåda.

Den brittiska tillverkaren väljer att inte lämna ut fullständig information just nu, kanske med tanke på att bilen fortfarande håller på att testas. Men de anger vikten på Esprit till 1 450 kilo, accelerationen 0-100 km/h ska vara avklarat på 3,4 sekunder och topphastigheten ligger på 330 km/h.

Trots att produktionsstarten ligger tre år fram i tiden verkar Lotus känna sig bekväma med att de inte kommer att behöva ändra särskilt mycket – för de har redan nu satt en prislapp. 110 000 brittiska pund, motsvarande 1,2 miljoner kronor blir kostnaden för att få äga en Esprit.

Följ ämnen i artikeln