"Stoppa sexismen på bilsalongerna"

Uppdaterad 2015-03-16 | Publicerad 2014-10-07

Erik Gustafsson om de 100-tals lättklädda bilflickorna

I Kias monter på bilmässan i Paris – men var ligger fotografens fokus?

Hallå bilvärlden! Ni plöjer årligen ner miljarder i produktutveckling – men resultatet visar ni upp med nakna ben, djupa urringningar och kroppsstrumpor. En gubbsjuk och förlegad bransch – men för vem?

Bilmässan i Paris. 96 000 kvadratmeter utställningsyta, 13 000 journalister och minst lika många branschrepresentanter. Och hundratals kvinnliga modeller med ett enda uppdrag; att se snygga ut.

Jag skäms för att tillhöra den potentiella målgrupp av motorjournalister som förväntas titta på spektaklet. Var och en av biltillverkarna plöjer varje år ner miljarder i produktutveckling – men lejer fortfarande in kvinnliga modeller som om bilarna inte är bra nog.

Modernt – att sälja med nakenhet?

Vi är en bra bit in på 2010-talet, bilbranschen ser ljuset i tunneln och siffrorna pekar åter uppåt efter ett par tuffa år. Men lik förbannat förväntas det behövas tjejer för att skapa intresse.

Jag tror, och hoppas, att besökarna på en av världens största bilmässor nöjer sig med eminenta egenskaper, praktiska lastutrymmen och snygga linjer för att ha något att rapportera hem om. För vem vill biltillverkarna som hyr in de mest lättklädda tjejerna egentligen nå? Om någon mot förmodan har missat det så består faktiskt världens befolkning till hälften av kvinnor – och hur modernt framstår ett företag som försöker sälja sin produkt med nakenhet?

"I min rapportering ingår det inte nakna ben"

Det är sällan jag känner mig så dum som när jag ber modellerna att gå ur bild för att kunna ta ett kort på, just det, bilen. Dum som man för att det ens behövs, modellen borde nämligen inte stå där från första början. För i min rapportering ingår det inte nakna ben och djupa urringningar, och det borde det inte göra i någon annans heller.
Men det gör mig rasande när bilpodiet plötsligt förvandlats till någon slags modellfotografering för ett gäng hobbyfotografer som dirigerar modellerna i allehanda riktningar. Rasande och besviken på gubbarna, för det är mest gubbar på en sån här tillställning, som med hull och hår sväljer lockbetet och finner sig i situationen. Det är hög tid att alla skärper sig, funderar på sin egen roll i den här karusellen och ställer krav. Visst ligger ett stort ansvar på biltillverkarna, men också på konsumenterna.

In med kompetenta kvinnor i rampljuset

Lyckligtvis finns det ett fåtal tillverkare som kommit lite längre i sin människosyn. Hos Volvo finns det också värdinnor, men de har en riktig arbetsuppgift och står inte bredvid bilarna. Det är bra, för även om kostymgubbarna både syns och hörs mest finns det tiotusentals duktiga och framstående kvinnor som borde stå i rampljuset. Men inte på grund av utseendet – utan kompetensen.

Följ ämnen i artikeln