VW bygger ultralätt sportbil med Ducati

Uppdaterad 2014-10-07 | Publicerad 2014-10-02

Med en nyhet från koncernens alla märke tjuvstartade Volkswagen-gruppen bilsalongen i Paris redan på onsdagskvällen.

Motorista var på plats på den exklusiva förhandsvisningen.

Efter redan läckta Skoda Fabia, ännu en specialmodell av Bugatti Veyron – vilken i ordningen kan nog ingen svara på – och ett par redan debuterade modeller som Porsche Cayenne e-hybrid, Seat Leon X-perience och Volkswagen Passat äntrade äntligen några mullrande nyheter scenen på Volkswagens maffiga förhandsvisning.

Först ut: Audi TT Sportback. Med en utdragen coupékaross och två nytillkomna bakdörrar skapas fyradörrarscoupén TT Sportback. Rymligare än en TT och sportigare än en A5. Visserligen fortfarande ett koncept, men bilen ser i stort sett produktionsfärdig ut och oddsen på att vi inom något år har modellen i prislistan är mycket låga.

Tre elmotorer

Bil nummer två: omsusade Lamborghini Asterion. Med en oväntat annorlunda design, även för högste Lamborghini-chefen, har vi här är svaret på superhybriderna LaFerrari och McLaren P1. Tre elmotorer stöttar V10-motorn som tillsammans lämnar en kombinerad effekt på 910 hästkrafter. Asterion är liksom sina konkurrenter en laddhybrid och batteriet ger en eldräckvidd på 50 kilometer och ett koldioxidutsläpp i körcykeln på bara 50 gram per kilometer. Även Asterion är en konceptbil, men nog kan vi räkna med en snar produktionsstart även här – till vår stora glädje.

Ett lyckat koncept, som jämfört med tidigare Lamborghini-modeller äntligen får en svalare och mer stilfull design, till skillnad från vinkel-hysterin som regerat tidigare.

Rekordsnål bil

När Bentley visat sin ännu snabbare och lyxigare Mulsanne Speed, Volkswagen Transportbilar en försmak av nästa generations Transporter via konceptet Tristar och Ducati en ny generations Scrambler rullade till slut mässans kanske mest oväntade modell upp på scen: en sportversion av Volkswagens rekordsnåla bil XL1. Skillnaden här är bara att den tvåcylindriga dieselmotorn med 48 hästkrafter är utbytt mot en rejäl motorcykelmotor på 200 hästar från – just det – Ducati, som sedan några år tillbaka ingår i koncernen. En rejält lågviktsvagn med mycket hästar kan inte bli annat än succé – för rejsingbanan.

Volkswagen vägrar avslöja vad som är i görningen för sportmodellen, men något gatlegal variant lär det inte bli. Kanske att vi vågar hoppas på en ny enhetsklass?
Vi håller ett par nyfikna tummar – och sett till antalet vakter som höll örnöga på bilen för att hålla närgångna blickar på avstånd räknar vi med att något stort är på gång.

Erik Gustafsson /
Motorista