Slimmad sommarhit

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-04

Premiär för BMW S1000RR

BMW S1000RR är utformad för att vara en lättkörd sportmotorcykel

Aftonbladet Bil var som enda svenska media på plats när BMW premiärvisade en av sommarens hetaste hojar.

Och av den första titten att döma blir BMW S1000RR en hit.

Motorn, en vätskekyld rad-fyra på 999 kubikcentimeter har bränsleinsprutning med åtta spridare. I stället för framgaffel av Duolevermodell har en 46-millimeters inverterad framgaffel monterats. Detta valde man för att man annars hade blivit tvungen att ha två separata kylare, som i sin tur hade bidragit till en ökad bredd på motorcykeln. Något som i sin tur bland annat hade ökat vind-motståndet.

Slimmad och lättkörd

S1000RR har utformats för vara en slimmad, lättkörd och potent sportmotorcykel. När jag synar de tekniska specifikationerna får jag klart för mig att det här kommer bli riktigt häftigt att få provköra.

Motorn uppges vara på 193 hästkrafter vid 13000 rpm, och maximalt vridmoment 112 Newtonmeter vid 9750 rpm.

Antispinn som tillval

Vidare anger BMW en fulltankad vikt på 204 kilo utan ABS och 206,5 kilo med ABS-system. Som du kan se väger endast ABS-systemet 2,5 kilo.

Dessutom finns antispinn eller så kallad Traction Control som tillval. Både ABS och antispinn är justerbara i flera steg (ABS=3 och Antispinn=4).

Avgassystemet är draget under motorn och har förutom dubbla trevägs katalysatorer även integrerade avgasventiler vars läge anpassar sig efter rådande situation.

Då dessa är stängda optimeras vridmomentet och då de står i öppen position erbjuds extra kraft på framför allt höga varvtal.

Full justering

Ramen är en boxkonstruktion av aluminium med motorn (tiltad i 32 graders vinkel framåt) som bärande enhet. Även bakramen och sving är konstruerade av aluminium.

Fjädringskomponenterna är fullt justerbara och med justeringarna lätt åtkomliga och med dess olika lägen tydligt graderade med siffror.

Start

Följ ämnen i artikeln