Lugna gatan med nya uppiffade VW Touareg

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-05

Stor och trygg med nya detaljer

Fyra år efter Touaregs premiär har VW:s suv fått ett nytt ansikte.

Men bara kosmetiskt.

Fronten, lysena bak och avgas­utblåset är nytt.

Touareg fick sitt namn efter ett handelsvandrande folkslag i Sahara. Här kallas den stadsjeep. Och det är rätt namn – det är i stan den hör hemma. Från förarplats är utsikten strålande. Bilen ger en överblick över trafikrytmen som är få förare förunnad.

Ett lätt tryck på gaspedalen, ett litet ryck och stadsjeepen glider fram längs gatan. Med hjälp av luftfjädringen, sexväxlad automatlåda och en V6 FSI motor på 280 hästar skapar ett behaglig lugn. Storstadens hets tar sig inte in i kupén. Men personligen föredrar jag en diselmotor – då skulle rycket vid gaspådrag försvinna.

På ojämn motorväg, med fjädringen inställd på komfort, får Touareg en instabil svävande känsla, som en gammal jänkare. Sätter man fjädringsväljaren på automat- eller sportläge känns bilen trygg och lugn igen. Det är som att sitta i tv-fåtöljen och köra. Men styrningen är känslig. Den reagerar direkt när man släpper koncentrationen på ratten för en kort sekund.

Bagageutrymmet är väl litet för en så stor bil. Tre golfbagar går in, sen är det fullt. I baksätet är det däremot hur rymligt som helst.

Bromsarna känns väl tilltagna. Touareg har fått ett nytt ABS Plus bromssystem som standard. Det ska ge bilen bättre bromsförmåga på löst underlag. Enligt VW ska bromssträckan minskas med 20 procent på grus.

Touareg tar sig mäktigt fram över en äng och utmärkt på en stig i skogen. Men den trivs nog bäst i stan – så länge inte föraren trycker gaspedalen i botten.?

?

Prov

Lasse Allard

Följ ämnen i artikeln