Max 100 hästar i nya motorcyklar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-08

EU-förslag kan bli verklighet inom kort

I sommar väntas Europeiska Kommissionen föreslå en maxgräns på 100 hästkrafter och att ABS-bromsar blir standard för Europas motorcyklar.

I dagsläget är förväntan att kommissionen kommer att vara tämligen positivt inställda till förslaget. Maxgränsen på 100 hästkrafter har funnits i Frankrike under många års tid och nu väntas även detta bli verklighet i övriga Europa inom kort.

Enligt flera undersökningar har inte något samband mellan mycket hästkrafter och antalet allvarliga motorcykelolyckor kunnat påvisas.

Den europeiska Motorcykelorganisationen FEMA och Europas MC-tillverkare ser inte gärna att tillverkarna ska tvingas till ABS-bromsar på alla motorcyklar då detta kan betyda kraftigt ökade kostnader.

Redan i dagsläget satsar allt fler av de svenska motorcykelimportörerna på att marknadsföra motorcyklar med låsningsfria bromsar (ABS). Samtidigt blir motorsvagare, nakna motorcyklar allt populärare. Exempelvis är Sveriges mest sålda motorcykel flera år i rad Kawasaki ER6 med 72 hästkrafter.

Följ ämnen i artikeln