Läs först – skruva sedan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-09-18

Hej igen allihop! Någon har sagt att kunskap kommer av erfarenhet och att erfarenhet kommer av misstag. Men den viktigaste erfarenhet jag själv har fått av alla mina misstag är att alltid läsa i instruktionsboken eller reparationshandboken INNAN jag börjar skruva med en bil.

Bosse Bildoktorn guidar dig genom verkstadslitteraturen.

Att de flesta samtidigt fungerar enligt principen "om inget annat hjälper - läs instruktionsboken" måste väl tyda på att de inte begår så många misstag som jag? Eller lär de sig inget av misstagen. Nåväl, även när det gäller så enkla saker som att byta hjul på bilen kan man spara tid på att först läsa och sedan skruva. Jag känner en Mercedesägare som alltid svor över hur jobbigt det var att få hjulskruvarna att "ta gänga", ända tills jag visade honom det lilla specialverktyget som hela tiden hade funnits i bilens originalutrustning.

Annat var det förr

Instruktionsböcker är numera inte till någon större nytta för den notoriske hemmapularen. I vissa står det inte ens hur man byter glödlampor, utan bilägaren hänvisas bara till närmaste märkesverkstad. Annat var det förr! På 1950-talet innehöll serviceboken oftast ett komplett schema över elsystemet samt allt man behövde veta för att kunna göra en hel storservice.

Småjobb lönar sig

Till sist återstår då frågan om det verkligen är lönt att köpa reparations-handböcker för hundratals kronor. Blir det inte billigare att lämna in bilen på verkstaden och låta experterna göra jobbet? Nej, inte med tanke på hur lite arbete du egentligen får per hundralapp. Det gäller naturligtvis att göra de jobb som verkligen lönar sig, typ småreparationer, serviceåtgärder och bromsrenoveringar.

Volvo gör bästa verkstadshandboken

Några som säljer reparations- och verkstadsböcker

läs också:

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln