Polo - konkurrent till storebror

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-11

Köptips, vanliga fel, reservdelspriser

VW Polo är en vuxen och påkostad småbil. En senare modell kan ses som ett fullgott alternativ till Golf.

Modeller

Polo satte en ny standard i småbilsklassen 1995. År 2002 kom en ny modell med flera förbättringar. Vanligaste motoralternativen är 1,4 och 1,6-litersmotorerna.

Polo finns med en mängd utrustningsalternativ och kan vara krånglig att värdera. Servostyrning var exempelvis inte standard på 1,4-litersbilarna och låsningsfria bromsar var extrautrustning. Överväg först vilken utrustning du tycker är nödvändig och jämför sedan två, eller fler, likvärdiga bilar.

Senare modeller är påkostade med fler tekniska finesser. Här finns två fina lämpliga motorval; trecylindriga 1,2-litersmotorn och 1,4-liters FSI-motorn. Polo finns med tre eller fem dörrar.

På vägen

Polo har en stabil väghållning och är sådär lagom småtråkig att köra. Körställningen är bra och bilen rullar komfortabelt på alla underlag. Ljudisoleringen blev bättre med åren, ägare till tidiga bilar klagar på högt vindbrus.

Utrymme

Här bjuds lite storbilskänsla med klokt tillvaratagna utrymmen. Bagagerummet är i pluttigaste laget men i nödfall går det ju alltid att fälla baksätet.

Säkerhet

I grunden en stabil rambalkskonstruktion och försedd med det mesta i säkerhetsutrustning. Bedöms vara minst 15 procent säkrare än medelbilen enligt Folksam. Fick fyra stjärnor i Euro Ncap år 2000.

Kvalitet

Polo känns som en ”riktig bil”, rejäl och solid. Rapporterna från Svensk Bilprovning de senaste åren visar att de allvarliga felen är sällsynta. Modellen har fått kritik för dålig lackkvalitet där stenskott som inte omedelbart bättras får till följd att rost bubblar upp. Generellt sett är ändå Polo en av de bäst rostskyddade bilarna i klassen. Viktigt att kontrollera är att motorns kamremär bytt vid rätt tidpunkt.

Ekonomi

Låga kostnader för försäkring, skatt, bensin och service – men relativt höga begpriser, åtminstone för senare modeller. Totalt sett ändå ett förnuftigt bilval.

Service

1:a service vid 3 000 mil/

2 år kostar cirka 2 790 kr.

2:a service vid 6 000 mil/

2 år kostar cirka 3 797 kr.

3:e service vid 9 000 mil/

2 år kostar cirka 2 790 kr.

Reservdelar

Bromsbelägg

fram (par) 660 kr

Bromsskivor

fram (par) 992 kr

Koppling 3 756 kr

Avgassystem 2 570 kr

Katalysator 7 158 kr

Strålkastare 1 574 kr

Stötdämpare

fram (par) 1 250 kr

Stötfångare 1 580 kr

VW Polo 1,4 -02

Vanliga fel på VW Polo

Tre alternativ till Polo

http://wwwb.aftonbladet.se/ettor/webb/1943_uetta_a2.html

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln