Skandinaviskt team kör Dakar-rallyt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-09

Tomas Berglund och Pål-Anders Ullevålseter tar sig an Sydamerika

Under 2009 års Dakarrally, som trots namnet körs i Argentina och Chile, kommer Tomas Berglund och Pål-Anders Ullevålseter att hjälpas åt med att nå målet i Buenos Aires. Bland annat har de satsat på ett gemensamt serviceteam.

 Inför 2009 har Kapten Thomas Berglund och Pål-Anders Ullevålsäter utökat sitt samarbete för att skapa goda förutsättningar för ett bra resultat i Dakarrallyt och crosscountry rallyserien.

Det som är nytt inför kommande Dakarrally i Team Scandinavia är den servicelastbil som Försvarsmakten lånar ut samt de två nya mekanikerna från Försvarsmakten, Kapten Lars Lindman(Livgardet) och Kapten Stefan Holm (Skövde garnison).

Kontroll i grusgrop

Före avfärd ner till Le´Havre, i franska Normandie, träffades team Scandinavia i en grusgrop norr om Stockholm för att kontrollera det sista detaljerna.

Det var ett bra tillfälle att enas om hur servicebilen skulle packas och göra en översyn av konstruktionen, då bilen aldrig har använts som servicefordon tidigare. En servicelastbil i Dakarrallyt lyder under samma regler som tävlingslastbilarna. Det är ett måste då även servicebilarna kör delar av tävlingssträckan ibland, dock är hastigheten maximerad till 90 km/h.

Internationellt team

Kärnan i Teamet är Thomas och Pål-Anders med sina mekaniker, Lars Lindman och Schweizaren Patrick Kerberer samt lastbilschauffören Stefan Holm.

Utöver dessa så deltar även förstagångsföraren Henrik Rahm samt den rutinerade Guatemala-miljonären Francesco Arredondo. Francesco är en äventyrare som i somras bland annat besteg Mount Everest. Åt dessa är Håkan Hammarstedt mekaniker. Håkan har en mycket gedigen mekanikererfarenhet från Dakarrallyt då han bland annat mekat åt P-G lundmark under två säsonger.

Siktar på topp tio

Inför kommande Dakarrally har Kapten Thomas Berglund skruvat upp sina målsättningar efter den lyckade debuten 2007, då han placerade sig på en hedrande 19:e plats totalt i mc-klassen. 2009 års målsättning är att placera sig bland de 15 bästa för att därefter 2010 vara bland de 10 bästa.

Den satsning Thomas började 2007 skulle inledningsvis sträcka sig över tre år där en topp tio-placering var slutmålet. Den satsningen fick sig en törn när 2008 års rally ställdes in på grund av terrorhot dagen före start.

16 dagars tävling

För att inte äventyra 2009 års rally har organisatören, ASO, flyttat tävlingen till Sydamerika med start i Buenos Aires, Argentina, 3 januari. Tävlingen löper över 16 dagar med en vilodag i Valparaiso, Chile, och målgång i Buenos Aires den 18 januari. Sträckningen lovar både öken och höghöjdskörning över Anderna så årets tävling kommer vara mer varierad än tidigare tävlingar i Afrika.

ASO har tagit ett stort ansvar gentemot de tävlande så tävlingen har inte blivit dyrare för Européerna då transporten ingår i startavgiften som är den samma som tidigare år.

När tävlingen kan återgå till Afrika är fortfarande osäkert. Arrangören har myntat uttrycket: "Same adventure, but new places" .

Följ ämnen i artikeln