Revolutionerande motocrossmaskin

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-10-29

KTM 350 SX-F passar de flesta förare

Under hösten 2009 presenterade KTM sin nya revolutionerande motocrossmaskin 350SX-F.

Den helt nya modellen är resultatet av flera års envist utvecklingsarbete med den tiofaldige världsmästaren i motocross, Stefan Everts, i spetsen.

Stefan Everts var på plats under provkörningen, och förklarade att hans målsättning hela tiden har varit att utveckla sin drömmotorcykel, den optimala motocrossmaskinen.

Resultatet är helt nya 350SX-F, som är lika snabb eller snabbare och nära på lika stark som en 450, men smidig som en 250. Under året har KTM bevisat att 350SX-F är snabb och ett vinnande koncept genom bland annat italienske Tony Cairolis VM-guld i Motocross-VM.

Chassit är rena drömmen

Den helt nya motorn är kompakt med elstart och bränsleinsprutning. Kopplingen är lättjobbad och tröttar inte föraren i onödan.

Chassit är rena drömmen och KTM 350SX-F är mycket välbalanserad vid exempelvis hopp. Att modellen försetts med länkage hos stötdämparen bidrar till att modellen är mycket lugnare och inte lika stötig och känslig. Med länkaget blir det längre väg för stötarna att ta, och därför blir det mjukare gång.

Bromsarna från Brembo är lättjobbade, exakta och med mycket känsla.

Med insprutning har KTM fått bort “buggarna” som ibland uppstår vid landningar då motorer kan hosta till vid kraftiga påslag direkt från botten, något som i det här fallet är ett minne blott.

Mitt i prick

KTM 350SX-F är en motocrossmaskin som har allt. Den har potential att passa alla former av förare, såväl motionär som hårdsatsande elitförare. Det mesta är lagom, och den är mycket anpassningsbar när det gäller exempelvis motorkaraktären.

Följ ämnen i artikeln