Här är nya bluff-Saab

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-29

Robert Collin: 9-7X är en simpel kopia

DETROIT

Startnyckeln sitter mellan stolarna och mugghållaren kommer direkt från 9-5.

Men 9-7X är ingen riktig Saab.

Aftonbladets Robert Collin har gjort den första provkörningen i svensk press - och fann ett snudd på kriminellt fiasko"

General Motors

Saab 9-7X lanseras i dagarna i USA som en europeisk premiumbil och är prissatt därefter. Men 9-7X är ingen ny bil. Saab-jeepen är en Chevrolet Trail Blazer - med lite extra lyx.

Ett lågprisbygge

Trail Blazer hör till GM:s familj av mellanstora stadsjeepar - lågprisbyggen på ram med stel bakaxel. Priserna börjar strax över 20000 dollar, strax under 160000 svenska kronor.

Den extra lyxen höjer priset på Saab 9-7X till det dubbla.

Är bilen värd så mycket? Knappast. Kan man lura amerikaner att betala det priset? Nej, det är inte troligt. Och att sälja bilen i Europa och i Sverige verkar ännu svårare.

Ny instrumentpanel

Tekniker från Trollhättan har jobbat med projektet i Detroit ett par år, men ingen kan göra en Saab med det råmaterialet.

Det mesta fick man plocka från hyllan hos krisdrabbade GM. Karossplåtar från nyligen nerlagda Oldsmobile Bravada fick duga som tak, sidor och baklucka. Utvändigt är bara kylargrillen nygjord, och inget annat avslöjar att det här är en Saab.

Inne i bilen är instrumentpanelen ny med Saabs luftutsläpp och mugghållaren från 9-5. Dessutom sitter nyckeln mellan stolarna, men reglage och ratt är samma som i Trail Blazer. Det är också allt annat inne i bilen. och det känns lika billigt som i lågprisbilarna som tillverkas i samma fabrik som Saaben, i Moraine, Ohio.

9-7X har luftfjädring till bakaxeln, det dämpar den värsta stötigheten, och i pressmaterialet står det mycket om Saab-känsla, förarkontroll, dynamik och säkerhet. Men orden är floskler.

Billigare än XC90

Saab säger att 9-7X är 8600 dollar - 67000 kronor - billigare än Volvo XC90, det är möjligt. Men den är också närmare 160000 kronor dyrare än Chevrolet Trail Blazer med motsvarande utrustning. Och det är med Trail Blazer den ska jämföras, inte med en europeisk lyxjeep som Volvo.

Senare i höst går det att köpa 9-7X hos svenska Saabhandlare. Priset är inte bestämt än - men det blir på tok för högt.

Fakta/9-7X

Vi sätter plus på nya Saaben

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln