Premiär för nya E-klass

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-14

Nya former och massor av teknik i nya Mercedesen

Helt nya Mercedes E-klass är här.

Nya former med drag av lyxbilen S-klass och fullproppad med teknik.

Men också billigare än förut.

Dagens Mercedes E220 CDI kostar 390 000 kronor i svenskt grundutförande. Nya E 220 CDI kommer att kosta från 359 900 kronor, alltså en bra mycket modernare bil för mindre pengar.

Den nya delvis kantiga karossen för tankarna både till lyxlimon S-klass och till nyligen testade kompaktsuven GLK. Men E-klass har också sina distinkt egna drag med lågt placerade dimljus med diodlampor som kommer i två olika former beroende på utrustningspaket.

Lägre luftmotstånd

Karossen har ett mycket lågt luftmotstånd, cd-värdet är 0,25 och kan exempelvis jämföras med Volvo V50 Drive, som visserligen inte alls tillhör samma bilklass, men som Volvo arbetat med för att göra mer aerodynamisk. Den har cd-värdet 0,29. Mercedes hävdar att E-klass nu är världsledande på området och poängen med det låga luftmotståndet är naturligtvis sänkt förbrukning.

Med den fyrcylindriga dieseln 200 CDI drar nya E-klass blott 0,53 l/mil vilket ger ett CO2-utsläpp på 139 g/km, mycket bra för en bil i denna storleksklass. Denna motor ger 136 hästar, går man ett steg upp finns 220 CDI och 250 CDI med 170 respektive 204 hästkrafter. På bensinsidan är motorutbudet likt dagens, 350 CGI är en kanonmotor som finns med sjuväxlad automatlåda.

Klarar EU-normen

Mercedes mest miljöanpassade modeller heter BluTEC och toppmodellen 350 CDI får förfinad avgasrening och klarar EU6-normen som träder i kraft 2014.

Till och med värstingmodellen E63AMG med sin V8 på 517 hästar får sänkt förbrukning, men bara med 0,05 l/mil.

Nya säkerhetslösningar

Nu handlar inte allt om kaross och låg förbrukning. I E-klass finns även en uppsjö tekniskt intressanta lösningar, främst de som syftar till höja säkerheten.

Bland annat görs en kontinuerlig kontroll av förarens status. Ett 70-tal olika parametrar, varav rattrörelserna är de viktigaste kontrolleras. Om något tyder på att föraren börjar bli trött, tänds symbolen för en kaffekopp i teckenfönstret och påminner föraren om behovet att ta paus. Alltså precis som i Volvo.

Fiffiga strålkastare

Vidare har E-klass strålkastare som steglöst ändrar ljusbilden både på längden och bredden beroende på körsituation. Halvljuset kan gå upp till 300 meter innan en mjuk övergång till helljus sker.

Avståndsradar finns givetvis och den har nu 200 meter förlängt mätområde. Föraren får också hjälp att hålla bilen i sitt eget körfält och med döda vinkeln och bromsarna aktiveras automatiskt om en olycka är oundviklig. Antisladdsystemet korrigerar nu även för sidvindar och ett system läser av hastighetsskyltarna och anpassar bilens fart till gällande gräns.

Snällare mot dem som går

Slutligen har Mercedes arbetat med att förbättra fotgängarskyddet. En ny motorhuv som höjs fem centimeter i bakkant vid en krock ska minska skaderisken.

Nya E-klass börjar säljas till våren och i höst kommer coupeversionen CLK som rullar för fullt iklädd spiontejp ute på Mercedes testvägar just nu.

Följ ämnen i artikeln