Branschen bluffar om farliga däck

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-24

Canceroljor finns kvar i gummit

Cancerframkallande oljor finns fortfarande i många vinterdäck. En del tillverkare struntar i cancerfaran, andra bluffar om innehållet i sina däck.

Aftonbladet kan i dag avslöja hela listan med de godkända och de farliga däcken.

KATASTROF FÖR MILJÖN Forskarna Ulf Duus och Janne Ahlbom varnar för en framtida miljökatastrof.

Italienska Pirelli påstår att alla deras nordiska vinterdäck är fria från de högaromatiska canceroljorna men analyser visar att dubblösa Winter Ice Sport är fullpumpad med HA-olja.

Koreanska Hankook har ett enda giftfritt däck, alla andra innehåller cirka en liter av oljan som klassas som gift i samma klass som Roca Gil.

HA-oljorna har rensats bort från alla typer av smörjmedel men dumpas in i gummiindustrin.

Hamnar i naturen

Cancerrisken uppstår inte vid tillverkningen, utan när däcken slits och gummiresterna med oljan hamnar i naturen.

Debatten om HA-oljorna har hittills varit en rent svensk företeelse. Det började för tio år sedan när Janne Ahlbom och Ulf Duus vid länsstyrelsens miljöenhet i Göteborg kopplade ihop HA-oljorna i däcken med en framtida miljökatastrof. Deras rapport 1994 förnedrades av en enig däckindustri som hävdade att HA-oljorna var ofarliga och att däcken skulle förlora greppet utan dem.

Regummeraren AGI i Anderstorp tog dock fasta på rapporten och tog bort giftoljan ur däcken redan efter ett par år. Det höjde tillverkningskostnaden med en enda krona per däck!

Grannen Gislaved följde efter och sen hakade finska Nokian på.

Europa följer inte efter

Men sen gick det trögt. De multistora vägrade envist.

Men David mot Goliat har fungerat förr och två envisa miljökämpar i Göteborg har på tio år fått hela däckindustrin att inse att giftoljan måste bort.

Men det tar tid att ställa om produktionen och under tiden är det många som mörkar innehållet i däcken.

- Det är bara att erkänna, säger Peter Svärd, försäljningschef på Pirelli Norden. Vi har blivit lovade vinterdäck utan HA-oljor, och så visar analyserna att ett av våra däck trots allt innehåller HA-oljan. Det är inte bra men kan bero just på att det här däcket är utvecklat för Europa, inte för Sverige.

Undersökningen med analyser av hundra däck omfattar bara vinterdäck utvecklade särskilt för den nordiska marknaden. Alla däck har hastighetskoden Q eller T och är godkända för hastigheterna 160 eller 190 km/tim.

Dubblösa högfartsdäck med H- eller V-märkning innehåller fortfarande HA-oljor.

Det beror på att de däcken utvecklats för Europa och länder som hittills inte brytt sig om hälsoriskerna med HA-oljan.

Cancerdäcken - hela listan

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln