Bilarna som rostar mest

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-10

Sämre skydd kostar bilägarna nio miljarder kronor per år

rosthög nummer 1 Minibussen Chrysler Voyager rostar mest   enligt en undersökning som gjorts bland de 20 vanligaste bilmärkena. Rostskyddet på nya bilar har generellt blivit sämre   något som kostar bilägarna stora summor.

Nya bilars rostskydd har blivit sämre.

Orsaken är att tillverkarna snålat in på, eller till och med upphört, att skyddsbehandla bilarna.

Värsta rosthögen är minibussen Chrysler Voyager.

Korrosionsinstitutet har sågat ut delar från 845 krockskadade bilar av årsmodellerna 1994, 1995, 1996 och 1997.

Det handlar om de tjugo vanligaste märkena.

Några bilar uppvisar kraftiga rostskador redan efter bara fyra år.

I undersökningen har delar från dörrar, motorhuvar, bakluckor, bakskärmar, yttre hjulhus och tröskellådor tagits tillvara och granskats noga.

Japanska bilar rostar mest

Resultatet är delvis mycket nedslående.

Medan vissa bilar har förbättrats jämfört med föregående undersökning, har det gått åt motsatt håll för andra modeller.

Sämst är utvecklingen för japanska bilar. Av rapporten framgår att till exempel Mitsubishi Colt/ Lancer, Toyota Corolla och Mazda 626 genomgående ligger sämre till.

En förklaring till det är att japanska biltillverkare inte använder rostskyddsmedel från fabrik.

Audi 80/A4, Saab 9000 och Volvo 850 klarade sig bäst bland årsmodellerna 1994/95.

Bland bilar tillverkade 1996/97 hade Saab 9000, Audi A4 och Volvo 850/S70 de lägsta rostangreppen.

De bilmodeller som visar den största rostförbättringen jämfört från modell 1994 till 1997 är Opel Astra, Saab 9000, Nissan Primera och VW Golf.

Bristande skydd en dyr historia

Det är de punktsvetsade fogarna mellan bakskärm och yttre hjulhus samt tröskellådor som oftast drabbas av rost. Däremot har rosten minskat i plåtomvikningarna på dörrar och huvar.

Korrosionsinstitutet rekommenderar ägare till bilar som saknar behandling med så kallade hålrumsvätskor att omgående låta utföra en kompletterande rostskyddsbehandling.

Bristande rostskydd kostar de svenska bilägarna nio miljarder kronor varje år.

Så bra klarar din bil rosten hela listan

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln