Mindre smakar mer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-28

Moto Guzzi Griso är beviset – när italienarna får till det stämmer allt

Moto Guzzi Griso var en designstudie som oväntat gick i produktion. Nu med mindre motor har den blivit ännu bättre!

Sedan introduktionen har 1 100 Griso sålt bra och det beror delvis på att den tillverkas i nästan samma utförande som den studie fabriken presenterade för ett par år sedan.

Det är dessutom en av de snyggaste och mest spännande hojar som kom förra året, ett bevis för att när italienarna får till det, då stämmer allt. Detaljarbetet är fantastiskt. Så är till exempel lyktsargen till framljuset rödanodiserad för att matcha andra delar på hojen.

Den kluvna personligheten är en annan aspekt: Från vänster ser man det mjukt kurvade avgassystemet som slutar i den mäktiga ljuddämparen. Från höger är det ren mekanik. Det är oklart om man ska bära en kostym från Armani eller skinnkläder när man kör den.

Lättstyrd cykel

Och den går bra också, med stadig väghållning men ganska livlig styrning, bra bromsar, acceptabel komfort och den vänliga mix av karaktär och prestanda som kännetecknar Guzzis senaste motor.

Det är förstås där som nya Griso 850 skiljer sig mest från 1 100. I de flesta avseenden är det samma hoj, förutom att kolvarna har 14 millimeter kortare väg att arbeta. Går bra gör den också. Det är bara bak som fjädringen är lite kritisk på ojämnt underlag eftersom kardananordningen är tung. Det breda styret får man först vänja sig vid, men sedan finner man att cykeln styr lätt.

Motorn är här varvvilligare och har en helt annan karaktär. Den går dessutom mjukare än 1100:an, vilket många föredrar. Transmissionsspelet, som är irriterande på den större modellen, finns i viss mån även här, men mindre utpräglat. Med mindre motor blev Griso bättre.

FAKTA MOTO GUZZI GRISO 850

BMW satsar på yngre målgrupp

Tyskland bäst på styling

Hondarykten talar för nya lösningar

Kevin Ash/MC-Nytt

Följ ämnen i artikeln