Framtiden är Zoé

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-12

Collin summerar trenderna i Genève

SPANING 1: Tresitsigt

Volvo visade vägen med sin tresitsiga snålbil 3CC (som också är med på salongen) och nu följer Renault efter med stadsbilen Zoé. Två sitter fram och där bak delar en passagerare utrymmet med bagaget.

–Tvåsitsiga bilar är för extrema, säger Renaults chefdesigner Patrick Le Quement till Aftonbladet, de vänder sig till en mycket begränsad grupp. Tresitsiga bilar har lättare att bli accepterade.

Zoé är en utrymmeseffektiv stadsbil som visar vart Renault är på väg, bilarna blir mindre och bättre anpassade till trånga storstäder. Dessutom visar Zoé att det superkantiga formspråket från Mégane är på väg bort.

–Det är runda former, men inte som en karamell som man sugit på tills den tappat alla former, utan med en del skarpa veck som markerar designen, säger Le Quement.

SPANING 2: Miljö & Ekonomi

Citroën och Peugeot bygger mer eller mindre identiska bilar sen tio år tillbaka men nu väntas trillingar och det är Toyota som är pappa till småttingarna.

Toyota har lett utvecklingen av den nya superlilla bilen och det är japanerna som byggt fabriken i Tjeckien är bilarn ska byggas.

Det betyder sannolikt att bilarna blir lika tillförlitliga som Toyotas andra bilar. Småttingarna som heter Aygo (gissningsvis en ordlek av I go, Jag går), C1 och 107 blir tre- eller femdörras och rymmer fyra personer plus en del bagage.

Aygo kommer till Sverige runt nyår och priserna lär börja strax under 100 000 kronor för en väl utrustad bil med fem dörrar.

Peugoet lanserar sin bil senare i vinter, men Citroën avvakar tills vidare.

Argument som talar för nykomlingarna är superlåg bränsleförbrukning, 0,46 liter milen vid blandad körning.

SPANING 3: Identitet

Fords familjebuss SAV dök upp som en överraskning på salongen.

Konceptbilen är det allra första fordon på den nya stora bottenplattan som Ford visar upp. Första riktiga bilen med den nya tekniken blir Volvo S80 som presenteras i Detroit i januari.

Precis som när Volvo S40, Ford Focus och Mazda 3 utvecklades har tekniker från de tre tillverkarna jobbat tillsammans med den nya tekniken.

–?Alla har fått ställa krav på vilka egenskaper just deras bil ska ha, och sen har man kompromissat. Men inte så långt att märkenas identitet suddas ut, säger Fords utvecklingschef Richard Perry-Jones till Aftonbladet.

Tekniken är mycket lik den som utvecklats för de mindre bilarna men allt är en storlek större eftersom bilarna blir tyngre.

Volvo bygger alla sina stora bilar, från S60 till XC90 på den nya tekniken, Ford i Köln bygger Mondeo och ersättaren till familjebussen Galaxy och Mazda bygger 6, en familjebuss och en stadsjeep.

För Plus-medlemmar (19 kronor/månad)

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln