Vägassistans: Tabben händer på riktigt

Uppdaterad 2015-04-17 | Publicerad 2015-04-16

I går förbjöds dubbdäcken – och i dag tappas hjulen.

Däckbytartabben är inte bara en skröna – den kostar dessutom samhället miljoner.

Nu vittnar vägassistans längs Stockholms vägar om allt fler ”lösa hjul” under vår och höst.

Det är högsäsong för däckskiften för landets bilägare. Har du inte redan bytt är det hög tid vid det här laget. I går, 15 april, trädde dubbdäcksförbudet ikraft vilket från och med i dag innebär 500 kronor i böter för dem som inte kan motivera dubbdäcksanvändandet. Dubbfria däck är visserligen inte olagliga – men för den som värdesätter sin och andras säkerhet finns det många goda skäl att byta till ett riktigt sommardäck ändå.

Men med däckbytet kommer ett par viktiga detaljer det gäller att ha stenkoll på – och den viktigaste kommer först fem till tio mil efter bytet. Nästan var fjärde svensk bilist struntar i att efterdra hjulbultarna, vilket kan göra att däcket lossnar och orsakar en allvarlig trafikolycka. Och nu bekräftar ’vägens riddare’ att det faktiskt händer.

– Det är definitivt säsongsbetonat. Betydligt fler tappar hjulen nu, och likadant är det på hösten. Säkert ett par om dagen, säger Trafik Stockholm som dirigerar Falcks assistansbilar som bevakar Stockholms stora genomfartsleder.

– Exakt hur många larm som handlar om tappade hjul vet vi inte, då vi inte har sådan detaljstatistik. Men det vanligaste larmet är stillastående fordon, berättar Rodrigo Perez, trafikanalytiker på Trafik Stockholm.

Enligt Trafikverket kostar ett stopp i Stockholmstrafiken samhället cirka 360 000 kronor i timmen – vilket snabbt blir miljonbelopp. Och ett par tappade hjul om dagen orsakar snabbt köer i den täta Stockholmstrafiken, så förutom att tabben ger längre restid kostar det också samhället miljoner.

”Viktigt att tvätta hjulen”

Samtidigt uppmanar försäkringsbolaget If bilägarna att noggrant tvätta vinterdäcken innan de läggs undan för säsongen. Smuts som salt, asfalt och kemikalier sliter på gummit vilket innebär sämre väggrepp till hösten.

– Om inte däcken får en grundlig rengöring kan både friktionsförmågan och gummits mjukhet försämras, helt i onödan, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

– Få bort asfalt, salt och kemikalier som har fastnat på däck och fälg. Det finns specialbortstar för detta ändamål, men man kommer långt med en gammal diskborste. Många använder vanligt diskmedel, men det finns också särskilt tvättmedel att köpa på bensinstationer och liknande, säger han.

Hög tid att byta

Du som kör bil i södra Sverige och inte planerar en resa norrut inom de närmaste dagarna bör för din – och alla andra säkerhet – byta till sommardäck. Och skippa de dubbfria vinterdäcken. De ger nämligen 20 procent längre bromssträcka vid sommarväglag.

Följ ämnen i artikeln