Miljöbil eller inte – det kan bero på var du bor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-03-05

Vägverket räknar även bränslesnåla bilar

Är din bil en miljöbil eller inte? Det kan vara en svår fråga att svara på.

I nuläget finns ingen gemensam definition av vad som egentligen är en miljöbil.

Din bränslesnåla bensin- eller dieselbil räknas ibland som en miljöbil och ibland inte. Bor du i Stockholm eller Göteborg har du till exempel gratis boendeparkering, men biltullarna måste du fortfarande betala.

Nu efterlyses en övergripande, nationell bestämmelse.

Miljöbilsdefinitionen är rena djungeln. Det finns idag ingen enhetlig beskrivning. När det gäller biltullarna i Stockholm har man en definition, i Göteborgs kommun en annan och Stockholms stad en tredje.

Tar hänsyn till förbrukning

Det närmaste en övergripande definition man kan hitta är Vägverkets som används när statliga myndigheter köper in sina fordon. Den innebär att man inte enbart tittar på vilken tek

nik som används utan även tar hänsyn till om bilen är bränslesnål och har låga koldioxidutsläpp.

– Skillnaden mellan Vägverket och andra är att vi även räknar in väldigt snåla bensin- och dieselbilar, förklarar Mikael Andersson, pressinformatör på Vägverket.

Vägverkets definition ska gälla

Förhoppningen är att fler anammar Vägverkets beskrivning av miljöbilar och många som Aftonbladet Bil har

varit i kontakt med säger att det är på gång. Bland annat Stockholms stad, Malmö och Göteborg har redan infört, eller har på förslag att införa, Vägverkets definition. Men när det gäller biltullarna i Stockholm är det enbart etanol-, gas- och elhybridbilar som räknas som miljöbilar.

– Alla har en önskan om en enhetlig, nationell, definition och det skulle vara jättebra om vi även fångar in bensinsnåla varianter när trängselskatten återinförs, men det är riksdagen som beslutar om det, säger Gunnar Söderholm,? förvaltningschef på miljöförvaltningen i Stockholm stad.

Gammal tolkning för trängelskatt

Och någon förändring av miljöbilsdefinitionen i trängselskattelagen är inte aktuell. Det krävdes för stora förändringar i systemet och därför valde regeringens förhandlingsman, Carl Cederschiöld, att ha kvar den gamla tolkningen när han lämnade över sitt förslag till regeringen i slutet av januari.

Det är också oklart hur det blir med alliansens vallöfte om en miljöbilspremie på 10?000 kronor, en rabatt som ska gälla när privatpersoner köper en ny bil. Frågan bereds på miljödepartementet men man har ännu inte tagit ställning till hur rabatten ska utformas och om den endast ska gynna förnyelsebara bränslen, som etanol, biogas och el, eller även inbegripa bränslesnåla bensin- och dieselbilar.

Så säger Vägverket

Så blir skatten

Här får du parkeringsförmåner

Det här är Gröna bilister

Välj bland dagens miljöbilar

Här kan du hitta mer information:

Läs också:

Carola Ålstig

Följ ämnen i artikeln