Passat CC - folklig flärd

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-05

Kompetent doldis

Nämn Volkswagen Passat på fikarasten och se vad du får för reaktioner.

Någon kollega som går i spinn? Nä, antagligen inte.

Passat är en kompetent doldis som alltid hamnar högt upp i våra tester, inte minst kombiversionen som alla på redaktionen gillar. Men det är en bil som sällan sticker ut. Inga djärva former, inte mycket flärd, inget som unga motormän suktar efter – men samtidigt snygg, trygg och fin att köra.

Spelar i en högre division

Men nu vill VW knycka köpare från ”finare” Mercedes C-klass och BMW:s 3-serie – med en slank och elegant coupéversion.

Och VW har verkligen lyckats.

Nya Passat CC är väldigt snygg och väldigt bekväm. Bakom formen står dessutom en svensk – Martin Kropp.

Sedanmodellen har sänkts med fem centimeter, breddats med tre centimeter och förlängts både i aktern och fören. Häpp, så har man fått en strikt fyrsitsig fyrdörrarscoupé med slank profil och lyxkänsla.

Interiört är en del annorlunda. Instrumentpanelen är snäppet vackrare än standard-Passaten men fortfarande sådär VW-logisk.

Komforten är ypperlig fram. Men baksätet har förlorat en del på den slanka formen. Takhöjden är inte mycket att komma med för fullstora människor, och sidorutorna har krympt betänkligt. Hög midja och lågt tak lämnar inte mycket glasyta kvar. Det förlorar alla baksätespassagerare på, men allra mest barnen som lär få svårt att nå upp för att kunna titta ut. Bakåtsikten har också försämrats markant. De två skålade sitsarna bak är annars stumma men bekväma.

Körningen i fokus

På komfortsidan märks också Dynamic Drive Control, som är standard. Styrning och stötdämpare kan växlas mellan normal, sport och komfort. Skillnaderna är stora. Sportläget är stenhårt och komfortläget betydligt behagligare på vanliga vägar.

VW har försökt sätta körningen i fokus – och lyckats helt okej.

Vad gäller smart utrustning bör också Lane Assist nämnas. En kamera i innerspegeln läser av vägmarkeringarna. Byter du fil utan att blinka vill bilen styra tillbaka. I början känns det konstigt, och jag tror först att bilen är väldigt spårkänslig. Men det går att släppa ratten en bra stund, och bilen håller sig snällt i din fil. En finess som kostar drygt 6 000 kronor.

Och priset då? Dyrt, javisst. Men inte helt galet. Mellan 270 000 och 300 000 för basversionen med 1,8-liters TSI-motor på 160 hk. Mer lär du inte behöva heller. En Volvo V70 2,4D kostar som jämförelse runt 300 000 kronor.

Om du inte tvunget måste ha en kombi, och ändå vill ha lite mer än en vanlig sedan är Passat CC inte alls dum. Känslan och designen för tankarna till betydligt dyrare bilar.

Följ ämnen i artikeln