BMW putsar på sin ikon

Publicerad 2013-02-25

Nya M5 redan i medelåldern

Det går fort ibland, BMW:s muskelikon M5 är bara två år gammal. Men redan är det dags för en uppdatering.

2011 lanserades senaste generationen av BMW M5. Nykomlingen tappade två cylindrar och har idag "bara" åtta cylindrar och turbo istället för den 10-cylindriga besten som kännetecknade den föregående generationen.

Den senaste generationen kännetecknas istället av att vara en dubbelnatur, den kan både fungera som snäll vardagsbil för dagislämningar och helgresor till stormarknaden men också en aggressiv racer. Många M5-entusiaster har dock inte uppskattat den nya versionen och det rapporteras att den tiocylindriga föregångaren ökar i andrahandsvärde, kanske en framtida klassiker?

Hur som helst, två år efter premiären filar BMW på mindre kostmetiska förändringar som kommer att presenteras nu i vår. Det handlar framför allt om större njurar i fronten, en ny spoiler framtill och en uppdaterad bakre spolier. Några fler förändringar går inte att se, men bakljusen får sannolikt också en ny layout. Allt handlar om att M5:an till övriga familjen. Vanliga femman och 5-serie GT har fått en uppdatering.

Ingenting tyder på att BMW viker av på den inslagna vägen, där M5 ska vara lite av allting: limousin, vardagsbil, långfärdsbil och ban-fantom. En kompromiss som är svår att gå i land med. Och det ser ut som att det är just värstingegenskaperna som fortsätter att stryka på foten.

Följ ämnen i artikeln