ROND 2: KOMFORT

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-02

- tio småbilar i stort test

I årets bil, Fiat Panda, vill man först klaga på ett riktigt- obekvämt bak-säte. Framstolarna kan inte heller justeras så bra och körställningen är sådär – mittkonsolen tar massor av plats. Fjädringen är däremot lagom mjuk.

Komforten i Kia Picanto är acceptabel. Men varken stolar eller fjädring övertygar och när farten stiger visar sig Kia vara bullrigast av alla.

Obekväm Micra

Till Kia Picanto finns inte heller så många komfortval. Picanto är inget annat än ett budgetval, utan finesser som regnsensor eller parkeringshjälp.

Lilla Nissan Micra hamnar också bland de sista i komforthänseende. Högt vägljud och stötig fjädring i låg fart drar ned betyget. Men man sitter ganska okej fram.

I Fiat Punto arbetar ett par fluffiga framstolar utmärkt ihop med en -komfortabel fjädring. I Punto flyter man fram på ett värdigt sätt som påminner om grensegraren Citroën C3.

Punto är dessutom ganska tyst, -varken väg- eller vindljud är på-trängande.- Men förarergonomin är inte- riktigt bra. Punto har plottriga instrument och blinkerspaken vägrar allt för ofta att stanna i läge om man blinkar under styrutslag – irriterande.

Bullret är småbilens baksida

Toyota Yaris har gjort sig känd som en driftsäker bil – kanske kan det också- kallas en komfortfaktor. Men Yaris passar bäst i stan, ute på lands-vägen är inte upplevelsen speciellt -positiv. Yaris bullrar tyvärr en hel del.

Det gör också Mitsubishi Colt. Men medan man lyssnar på bullret sitter man i alla fall bra, både fram och bak.

Gamla Peugeot 206 erbjuder också bra sittkomfort och bullret i 206 är begränsat. Men vill man ha riktigt hög komfortfaktor ska man välja -Skoda -Fabia eller C3.

I Fabia sitter man mycket bra både fram och bak och kupén är rymlig. Körställningsmässigt vinner Fabia mycket på att det är väldigt gott om plats för knäna samt att ratten är juster-bar även i längsled.

Bullernivån är godtagbar och fjädrings--komforten ypperlig. Landsvägs-komforten får toppbetyg och i stadstrafik är det snudd på lika bra. Dessutom har Fabia har klart bättre fjädringskomfort än syster-bilen VW Polo.

Även Citroën C3 känns vuxen när det kommer an på landsvägs-körning.

Och ingen konkurrent kommer i närheten av C3:ans kvaliteter när det gäller det kanske största gisslet med småbilar: buller.

VW Polo har visserligen lägre -mät---värden, men Cittran isolerar väg-ljudet- bättre och får ett bättre bullerbetyg.

När det gäller fjädringskomforten är C3 också överlägset bäst i klassen. Kombinerat med oöverträffad sittkomfort i rejäla stolar- kan man vila sig mot lyxiga -armstöd.

Dessutom är det riktigt luftigt i framsätet i C3. Men benutrymmet i baksätet- är på tok för litet vilket för oss fram till följande konklusion:-

Citroën C3 är testets komfort-vinnare- – om baksätet spelar mindre roll.

Behövs ett rejält baksäte bör -vinnaren istället heta Skoda Fabia -eller VW Polo.

Småbilstestet - rond för rond

Alla bilarna i testet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln