Bränslepiller – bluff eller frälsning?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-19

Påstås sänka bensinförbrukningen med 20 procent

Enligt försäljaren ska pillret sänka bensinförbrukningen med 20 procent. Bluff, säger skeptikerna.

Det lilla pillret gör motorn starkare samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med upp till 20 procent. Och partiklarna i avgaserna minskar med över 50 procent. Och koloxiden med nära 80 procent. Påstår tillverkarna.

För bra för att vara sant?

– Är det första april? säger Kjell AC Bergström, chef för motorutveckling hos Saab.

– Om det funkade skulle det vara lag på pillren sen länge, säger Nils Engström på Rototest som testat många värdelösa undermedel under åren. De fungerar aldrig!

Senaste vågen av undermedel för att minska bilarnas bränsleförbrukningen kom för så där tio år sedan. Laboratorietester visade att alla var lika värdelösa.

Sen har det varit tyst. Tills nu när två snarlika underpiller dykt upp på den svenska marknaden. Dels FFI MPG som säljs via en pyramidliknande företagsform, dels Power Tabs som säljs på nätet genom företaget Nordc Invest. Båda pillren stoppas i bränsletanken där de löses upp för att sedan följa med in i förbränningsrummet där man påstår att ett katalytiskt skikt byggs upp.

Ska ge full förbränning

Det katalytiska skiktet ska skynda på förbränningen så att all förbränning är avslutad när avgasventilerna öppnas.

Båda tillverkarna går med på att förbränningen redan i dag är 99 procent effektiv, men försöker förklara att pillren även fixar den där sista procenten – och därmed åstadkommer alla förbättringar. Som 20 procent bättre energiutnyttjande.

Hur en procent kan ge 20 procent är svårt att förklara.

– Jag var skeptisk själv, men provade och såg att det fungerade, säger Andreas Bodén, en av ägarna till Nordic Invest.

De flesta som provar får en förbättring på minst tio procent, men jag tror att det hade blivit ännu bättre om vi kommit igång på våren. Nu började vi försäljningen i höstas när många la på vinterdäck och takboxar. Då märks ju inte skillnaden lika mycket.

Power Tabs är det svenska namnet. I andra länder säljs pillren som Power Pills eller Super Power Pills.

På Power Pills hemsida refererar man till det erkända testlaboratoriet Rototest utanför Stockholm. Man skriver att Rototest undersökt 84 bilar år 1998 och kommit fram till att avgaserna innehållit en del farliga ämnen.

Sedan bilarna behandlats med Power Pills har de testats en gång till med markant lägre avgasvärden.

Att Rototest genomfört tester av de 84 bilarna år 1998 är korrekt, men inte på uppdrag av Power Pills. Och den andra testomgången, med de pillerbehandlade bilarna, har Rototest inte genomfört överhuvudtaget.

– Det är för jävligt, säger Nils Engström på Rototest. Läser man noga står det ju inte att det är vi som gjort testomgång nummer två, men vid en snabb genomläsning får man den uppfattningen. (Googla på Power Pills + Rototest och läs själv!)

– Överhuvudtaget är de här bluff-företagen mycket skickliga när de formulerar sina försåtliga texter. Texterna är juridiskt oantastliga, men direkt bedrägliga.

Professorn svimmade i labbet

Rototest har undersökt en mängd undermedel genom åren. Inget har fungerat.

– Det har varit både mekaniska tillsatser, piller och vätskor.

– En gång hade vi en rysk professor här. Han hade en uppfinning som han verkligen trodde stenhårt på. Han hade testat själv och sett ett bra resultat. Men när vi körde i labbet blev det ingen skillnad alls. Professorn svimmade. Jo, han fick en chock och tuppade av och fick föras iväg med ambulans, säger Nils Engström.

– En annan gång kontaktades vi av ett franskt riskkapitalbolag som tänkte satsa på ett sånt här projekt. Vi åkte ner till Lyon med vår testutrustning, och upptäckte att hela grejen var humbug. Som vanligt. Så riskkapitalisterna backade ur.

Men Andreas Bodén med Power Tabs ger sig inte.

– Jag ser ju att det funkar! Svenskarna är ett tvivlande folk, och många som köpt Power Tabs har varit tvivlare. Men när de kör och upptäcker att förbrukningen minskar så måste det ju stämma.

– Visst säger Nils Engström. Placeboeffekten finns ju där. Man vill att det ska fungera – och då gör det det. Men bara för att man ändrar körstil. Man gasar lite mindre, då drar motorn mindre. Men man kan ju köra lite mer försiktigt utan att slänga iväg pengar på värdelösa piller.

Bara marginell effekt

Kjell AC Bergström på Saab och motordivisionen General Motors Powertrain är lika skeptisk.

– Vi gjorde en del prover på Chalmers. Ibland fick vi fram en marginell förändring, men oftast ingen alls.

– Nej, det enda som skulle kunna fungera är ett filter som bara släpper igenom luftens syremolekyler in i motorn, som stoppade allt kväve och allt annat i luften. Då skulle vi få en rejäl minskning av bränsleförbrukningen. Men det filtret är inte uppfunnet än. Och att just de här nya pillren skulle ha någon effekt, nej, det tror jag inte.

Så säger förespråkarna:

...och motståndarna

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln