Färre dubb ökar risk för avkörning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-10

Sämre styrning på is med 25 procent färre dubbar

Körbarheten på is försämras rejält med ett vinterdäck som har 25 procent färre dubbar jämfört med ett fulldubbat däck.

Däremot skiljer bromssträckan sig inte åt så mycket, visar ett test som tidningen Teknikens Värld gjort.

Mot bakgrund av att Vägverket föreslagit närmare 25 procent färre dubbar på vinterdäcken har tidningen testat fyra olika däck av samma fabrikat och modell på is, tre dubbade och ett dubbfritt i storleken 205/55 R 16.

Det ena däcket var nytt och hade 130 dubbar (enligt dagens regler), ett hade rullat två säsonger (enligt dagens regler), ett var nytt och hade 96 dubbar enligt det nya förslaget och ett däck saknade dubbar.

Testet visar att styrningen tappar skärpa med däcket med 96 dubbar. Drivhjulen spinner och sidgreppet känns inte lika betryggande jämfört med ett nytt däck med 130 dubbar.

Enligt tidningen försvinner det extra grepp och säkerhet som man förväntar sig av ett dubbat premiumdäck och det dubbfria däcket är lika bra eller till och med bättre.

Skillnaden i bromssträcka var inte så stor mellan däcket med 130 dubb och det med 96 dubb. Från en fart på 100 kilometer i timmen var bromssträckan med 130-dubbsdäcket 236 meter medan motsvarande sträcka för 96-dubbsdäcket var 242 meter. Det dubbfria bromsade på 261 meter och det dubbade begagnade däcket på 265 meter.

TT

Följ ämnen i artikeln