Ägarna siktar högt med Saab

Publicerad 2013-01-14

Så ska nya elbilen lanseras

Så ska Saab presenteras.

Nya Saab börjar ta form. Ägaren Nevs avslöjar nu hur den nya profilen är tänkt att se ut.

Elbilsbolaget Nevs, som tagit över biltillverkaren Saab, lättar på skynket för hur de tänker sig att "nya" Saab ska se ut. Nevs har ett licensavtal med Saab AB om att använda Saab som varumärke på sina produkter och tjänster. Nu har företaget Stockholm utvecklat den visuella identiteten för att stärka varumärket Saab för personbilar.

Nevs förklarar sig i ett pressmeddelande: "I den visuella identiteten presenteras bolagsnamnet National Electric Vehicle Sweden AB i svart och varumärket Saab i mörkgrått eller i silver. För vissa produktapplikationer, som motorhuv och nav, kommer varumärket att vara i silver mot en vit och rund bakgrund. De fyra årstiderna och deras utmärkande väglag kommer att vara synliga både i bildspråk och i samband med varumärket." Läs mer på företagets egen hemsida.

Förra veckan presenterades en ny investerare i Saab: Den kinesiska staden Qingdao. Nevs har tecknat ett avtal med den kinesiska staden Qingdaos investmentbolag som investerar två miljarder kronor i Nevs, och blir ägare till 22 procent av aktierna i bolaget.

Nevs planerar också att starta bilproduktion i Qingdao, som ett komplement till fabriken i Trollhättan.

Enligt Nevs planer ska en elbil, baserad på Saab 9-3, kunna lanseras i början av 2014. Målen är höga: Redan i år avser man att tillverka 8000 bilar och öka takten till 120 000 bilar om tre år. Alltså en nivå som motsvarar Saabs allra bästa år under sin levnadstid.

Produktionen ska enligt planerna dra igång i augusti i Trollhättan.

Aftonbladet-TT

Följ ämnen i artikeln