Motormännen varnar för Volkswagen

Uppdaterad 2015-05-12 | Publicerad 2015-05-08

Motormännens Riksförbund menar att Volkswagen inte tar ansvar för havererade motorer i populära bilmodeller.

Nu riktar organisationen hård kritik mot det populära märket.

– Volkswagen tar inte ansvar för trasiga kamkedjor, skriver Motormännen.

Många av Volkswagens 1,2- och 1,4-litersmotorer monterade i några av Sveriges populäraste bilmodeller har problem med kamkedjan och biltillverkaren vägrar ta ansvar, menar Motormännens Riksförbund som riktar hård kritik mot biljätten. Problemet kan leda till att motorerna rasar och måste bytas ut, och då får kunden ta notan.

– Volkswagen visar tydligt att de inte har samma kundfokus som många andra bilföretag, skriver Motormännen.

Golf överlägset flest fel

Enligt Motormännen visar en rapport från Länsförsäkringar över maskinskadeärenden 2013 att av de tio vanligaste modellerna har VW Golf överlägset flest antal fel på kamdrivningen.

Även Trygg-Hansa känner till problemen och medger att de haft ett antal ärenden. Många bilar som ska ha drabbats hos dem ska ha haft luckor i servicehistoriken eller varit servade enligt Volkswagens long life-program som enligt Trygg-Hansan mening inte fungerar om bilen ofta körts korta sträckor.

– 2012 medgav dock VW för tyska Auto Bild att problemen med kamkedjorna beror på tillverkningsfel. En underleverantör har enligt VW levererat felaktiga kamkedjor som monterats i bilarna. Trots medgivande av ursprungligt fel har VW inte återkallat eller på annat sätt fullt ut tagit ansvar för felet eftersom man inte vet i vilka bilar de felaktiga kedjorna monterats, säger Stefan Brala, specialist på motorförsäkringar vid Trygg-Hansa.

”Måste serva enligt våra riktlinjer”

Volkswagen Sverige medger att det finns en förhöjd skadefrekvens framför allt hos Golf- och Tiguan-bilar utrustade med 1,4 TSI-motorn men att det främst är relaterat till tidigare årsmodeller.

– Vår främsta ambition är nöjda kunder, och i det här fallet handlar det om att ta ansvar genom att hjälpa kunder som drabbats av problem även om garantitiden gått ut. Men det är i det sammanhanget viktigt att kunden servat sin bil enligt våra riktlinjer, svarar Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

– Det handlar om att genomföra servicen inom det intervall som bilen räknar fram – och att göra den på ett fackmannamässigt sätt med rätt olja, rätt reservdelar och rätt arbetsmetod.

”Mycket dåligt”

Motormännen efterlyser dock en åtgärdsplan och menar att om en liknande sak hade skett i USA hade biltillverkaren återkallat bilarna med en gång, vilket man nu vill att Volkswagen ska göra i Europa.

– Det är mycket dåligt att en av världens största biltillverkare inte vill ta sitt ansvar för en dålig produkt. Volkswagen har känt till bristerna med konstruktionen av kamkedjan under flera år och de gör inget åt saken. Det blir ägarna som får ta smällen när kamkedjan går av. Det gör oss mycket irriterade och därför ber vi våra medlemmar att noga överväga ett köp av modellen. Att Motormännen utfärdar en sådan varning är sällsynt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Volkswagen svarar på Motormännens kritik – se här!

Följ ämnen i artikeln