Här kraschar nya Volvo XC90

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2014-12-03

Motorista på plats när nya Volvon krockas – i unikt test

GÖTEBORG. 80 kilometer i timmen – rakt ner i diket!

Motorista är på plats när Volvo visar sitt unika krocktest av nya XC90.

– Ingen ska dö eller skadas allvarligt i en Volvo år 2020, säger Håkan Samuelsson.

Det blir en våldsam krasch när den den brandgula XC90-bilen i 80 km/h viker av vägen och kör rakt ner i det djupa diket. I bilen sitter tre personer. Två vuxna och en 1,5-åring som alla riskerar  våra ryggskador. Det låter allvarligt, men allt är ett krocktest unikt för Volvo utvecklat för att återspegla vanliga och verkliga situationer.

Det krävs för att de om fem år ska nå visionen att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020.

– Verkligt säkerhetsarbete handlar inte om att klara ett test eller toppa en rankningslista. Man måste ta reda på hur och varför krockar och skador inträffar och sedan utveckla en teknik för att förhindra dem, säger professor Lotta Johansson, Senior Technical Safety Specialist på Volvo.

Tvingas till egna testmetoder

Enligt bilföretaget har risken att dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo minskat med mer än två tredjedelar sedan 1970-talet, men minskningen gäller framför allt rena frontalkrockar. Allvarliga ryggskador har inte minskat tillnärmelsevis lika mycket, vilket nu tvingat dem att utveckla egna testmetoder. Den vi ser framför oss i dag ska återspegla en vanlig singelolycka. En bil åker av vägen, ner i ett dike och studsar upp på andra sidan. Kraften som utvecklas när bilen slår i backen motsvarar att bli utskjuten ur en katapultstol – vilket riskerar att vålla allvarliga ryggskador och i värsta fall förlamning.

Läs mer: Experterna berättar om XC90 – "idén från Legoland"

"Bilarna såg okej ut – men många hade ryggskador"

– När vi sjösatte Vision 2020 år 2006 såg vi att en tredjedel av olyckorna med allvarliga skador var vanliga avåkningsolyckor. Bilarna såg okej ut, men många åkande hade ryggskador, säger Anders Axelson, Attribute Leader Safety på Volvo.

För att minska skadorna har därför Volvo utvecklat ett säte som minskar den vertikala kraften med upp 30 procent, vilket enligt Ulf Björnstig, professor vid Umeå Universitet gör att krafttopparna sjunker under 10 G och därmed minskar också risken för allvarliga ryggskador. I kombination med det har XC90 en rad system som ska upptäcka en avåkning och spänna säkerhetsbältena för att hålla de åkande i optimal situation.

Hur låtsasfamiljen som medverkade i krocktestet mådde efter dikeskörningen kan dockorna av förklarliga skäl inte svara på, men lyssnar vi på Umeå-professorn får vi åtminstone tro att ett flexande säte kan rädda många ryggar.

– Med väldigt enkla metoder har man kunnat spara mycket pengar i andra änden. Varje procent som sätet kan minska kraften är positiv, men jag skulle säga att sätet minskar risken för förlamning ordentligt.

Följ ämnen i artikeln