Vi sätter betyg på 22 vinterdäck

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-17

Sveriges största däcktest

När orkanerna sveper in över Florida är befolkningen beredd. Nyhetsrapporteringen följer Ivan den förskräcklige och när de första stormvindarna når kusten är hela samhällen evakuerade, stora plåtar skyddar husfönster och räddningstjänsten beredd.

När den första vinterhalkan når Mellansverige blir de flesta tagna med överraskning. Vad då? Ishalka? Men, det är ju bara oktober!

Och så kör hundratals svenskar i diket med sina sommardäck och med trista plåtskador och sjukhusvistelse som följd.

År efter år, samma totala chock när vintern slår till.

Inget att förlora

Är det vårt psyke som ställer till det? Är det för att vi förtränger kylan och vintermörkret som vi aldrig vill acceptera när det är dags att lägga på vinterdäcken?

Kanske. Men en sak är säker; den som skiftar till vinterdäck medan det fortfarande är barmark och torrt på vägen har allt att vinna, inget att förlora.

1. Förra årets vinterdäck där hemma i garaget har fått en yta av stelt gummi som greppar dåligt, den behöver slitas bort på bar asfalt före första halkan.

2. Den som vill köpa de bästa däcken i årets test har alla chanser att få just de däck han vill. Redan dagen efter första halkan riskerar de att vara slut, eller så finns de bara till betydligt högre pris.

3. Även nya däck måste köras in på barmark. Däck utan dubb måste köras på asfalt ett par kilometer för att bli av med silikonet på ytan.

4. Dubbdäck måste köras in upp emot 50 eller kanske 100 mil innan dubbarna satt sig ordentligt i gummit. Däcken måste bli så varma att dubbarna "vulkar" fast, sen sitter de som berget. Och den som försöker köra in däcken på vinterväglag kommer inte att lyckas, där blir det inte tillräckligt varmt.

Under inkörningen ska man undvika tvära accelerationer och inbromsningar och helst inte vrida på ratten när bilen står still.

Jag blir själv överraskad

Allt att vinna på att vara förberedd alltså. Men trots att flera hundratusen bilägare kommer att läsa de här raderna kommer tiotusentals att möta vintern på sommardäck.

Jag vet, jag som sitter här och knappar på datorn en ljummen höstdag i början av oktober kommer förmodligen själv att bli lika överraskad och tvingas krypa in från Norrtälje till Globen i Stockholm på sommardäcken.

Och jag kommer också att stå i timslånga köer vid gummiverkstaden.

Jo, det blir dubbdäck i år också. Dubb är det enda som är säkert på alla underlag.

Testbilarna jag brukar låna har ofta dubblösa lågprofildäck-för det ser så bra ut på bild!

Man tar sig för huvudet. Totalt urusla däck som inte borde få säljas i Sverige monteras på de bilar som vi ska testa för att det ska se snyggt ut.

Tyvärr är det inte bara testbilarna som har "fel" vinterdäck. Epidemin sprider sig på grund av oss biljournalister och aningslösa importörer.

Eller skrupelfria, kanske jag skulle säga. För det är inte bara att det ser bättre ut, det är betydligt dyrare också.

Och den som vill vara riktigt konspiratorisk anar till och med att bilbranschen skapar jobb åt sina plåtverkstäder genom att prångla ut värdelösa vinterdäck.

Största testet någonsin

Årets vinterdäcktest som är det största och mest ambitiösa någonsin omfattar 13 dubbdäck och 9 dubblösa varav ett är av den typ som inte har i Sverige att göra men som alltså säljs ändå.

Dubbdäcken är som väntat bäst på is och den hårdpackade snö som är vanlig på våra vintervägar. Och på den nästan osynliga och förrädiska frosthalkan är det inget annat som biter.

De dubblösa däcken som konstruerats för Norden är lika bra som dubbdäcken på snö men jobbiga på is och lömska på asfalt.

Anledningen är att de dubblösa däcken har ett så sönderskuret mönster för att i alla fall ha en chans att greppa på grov is. Det "hårdsajpade" gummit fungerar som ett suddgummi på högkant på asfalten, det viker sig och tappar greppet i en undanmanöver, eller till och med i en tvär kurva.

Det dubblösa däcket som konstruerats för Centraleuropa är däremot nästan lika bra som ett sommardäck på barmark. Det är avsett för vintrarna i Europa där snön saltas bort på ett par timmar och isen är obefintlig, men där alla vill köra i full fart på Autobahn.

Eftersom tulipanarosen inte är uppfunnen innebär fina barmarksegenskaper lika dåliga vinteregenskaper.

Kolla tabellerna först

Kolla in testtabellerna och bestäm själv. Vill du ha över 70 procent längre bromssträcka på is bara för att däcket ska se snyggt ut? När du stannar på 100 meter med ett bra dubbdäck behöver du ytterligare drygt 70 meter med de stajlade högfartdäcken.

I så fall undrar jag om du är samma man (knappast kvinna) som brukar trycka upp bakluckespoilern på din Porsche för att öka marktrycket redan i stadstrafik... En intressant paradox för psykologerna att bita i.

Vägverk och kommuner saltar vägar mindre för varje år. Mindre salt, mer vinterväglag och samtidigt allt fler däck som inte konstruerats för vinterväglag. Bilarna blir säkrare, vägarna bättre, men de nya trendiga däcken tappar greppet totalt.

Läs Aftonbladets vinterdäcktest noga och bestäm dig sen.

Vi kanske ses vid gummiverkstaden när jag får mina nya dubbdäck.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln