Nu slutar Saab att göra "riktiga" bilar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-29

Detroit tar över besluten

Med osannolika 4,5 miljarder kronor i förlust förra året har Saabs framtidsdrömmar gått i kras.

Detroit tar över besluten från Trollhättan och nu återstår nödlösningarna.

I stället för nya unika Saabmodeller sminkas gamla bilar från General Motors om med Saabgrill och Saabemblem.

Japanska Subaru Impreza, en tio år gammal modell, blir nya Saab 9-2 som presenteras vid nyår. Jeepen Chevrolet Trail Blazer blir Saab 9-8 och presenteras inom två år.

Och nya Saab 9-5 som skulle byggas med helt ny teknik baseras på nuvarande Saab 9-3.

Ägaren General Motors vill se nya lättsålda modeller snabbt och då finns det varken tid eller pengar för att ta fram några "riktiga" Saab-modeller.

Detroits tanke är att det där som är typiskt för Saab - förarkontroll och mångsidighet kombinerat med svensk design - är något som bara vi svenskar och kanske några européer bryr oss om.

Men på jättemarknaden i USA har folk ett rätt diffust begrepp om Saab och vad märket står för. Därför tror GM att det mesta går att sälja som Saab bara det är lite "premium" och lite "Europa".

Många uppsägningar

- Två modeller är för lite, sa GM-chefen Bob Lutz till Aftonbladet för snart ett år sedan och slog in på den linje som Trollhättan nu måste rätta sig efter.

Sen dess har förändringarna kommit slag i slag med kraftfulla uppsägningar i Sverige, 1 400 personer, nästan var femte anställd har sagts upp, nya amerikanska chefer jobbar parallellt med Saabchefen Peter Augustsson och det finns mindre utrymme för de svenska konstruktörerna att påverka kommande modeller.

Att Detroit måste göra något radikalt för att få upp försäljningen och få ner förlusterna är uppenbart. Nu gäller det att balansera på den slaka linan så att Saab i Trollhättan inte slutar som ett försäljningsbolag åt GM-produkter som konstruerats och som tillverkas långt utanför Sverige.

Saabaru 9-2

Saab 9-8

Saab 9-5

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln