Bara en kan vara kung

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-09-05

Peugeot 307 utmanar Ford Focus

Peugeot 307 har hyllats kraftigt sedan den kom i våras.

Nya 307 är stor, rymlig och billig.

Frågan är: rår den rent av på kompaktklassens tungviktare Ford Focus?

Vi har testat båda – och jämfört.

Peugeots efterträdare till den långlivade 306 är, fantasilöst nog, döpt till 307.

Men bakom den oinspirerande beteckningen gömmer sig en mycket körglad bil som inte alls är så liten.

Ser man 307:an på en parkeringsplats så kan man ge sig på att den sticker upp högst av alla.

Men så är den också byggd på höjden. Ford Focus däremot uppfattas som mindre än Peugeot, trots likartade yttermått.

Rymd utan intimitet

Men Peugeot har klart större innerutrymmen. Främst på höjden, 307:an har snudd på familjebuss-höjd i kupén vilket bidrar till en enorm rymdkänsla. Men samtidigt hämmas känslan av intimitet. Vilket man föredrar är såklart upp till var och en, men personligen kör jag sällan bil med en tjugo centimeter hög hatt på huvudet.

Därmed inte sagt att Ford Focus är trång. Tvärtom. Utrymmet för huvudet är fullgott liksom utrymmet i de flesta andra ledder.

Båda bilarna har stora, lättlastade bagageutrymmen och självklart fäll- och delbara baksäten. Egentligen behöver ingen en större bil än så här.

Komfortronden är på det hela taget är jämn. Själva åkkomforten är överlag likvärdig och sittkomforten likaså. Peugeot har bättre rymd, Ford bättre säten, främst tack vare bättre sidostöd i framstolarna.

På vägen är Ford Focus en erkänd mästare. Men 307:an har bättre grepp när man kör ”aktivt”. Focus plogar över framhjulen men går ändå tryggt och fint genom kurvorna.

Lyhörd i svängarna

Peugeot däremot styr in med bättre precision och svarar bättre på styrning i svängarna, mest beroende på att ytan gummi mot marken är större.

Men en lite varning är på plats; Peugeot 307 kan bli sladdbenägen om man är lite oförsiktig i sin körstil.

Motorerna? Båda bilarna har fyrcylindriga 1,6-litersmotorer. Ford med 101 och Peugeot med 110 hästkrafter. I Focus finns bra kraft redan från låga varv. Ford har en rolig och körvänlig motor.

I Peugeot sitter en ny motor med aningen högre vridmoment (147 Nm). Det mesta av kraftövertaget går dock förlorat i högre vikt och 307:an är inte snabbare än Focus.

Levande körning

Vad gäller körglädje är Focus trots allt vinnaren. Styrningen är mer levande och matar kusken med allehanda information.

Dessutom är växellådan av den mer snabbväxlade sorten, lätt att hantera och fint stegad.

I Peugeot är växellådan inte något att skriva hem om, den är en smula degig och inexakt trots kortare slag än i Focus. Mer än en gång undrade jag vilken växel jag just valt.

I kupén känns Peugeot konventionell och lite trist, men vilken bil gör inte det i jämförelse med Ford Focus där allt är lekfullt och livligt samt trevligt färgsatt.

Instrumenten i 307:an är istället strikt vitt på svart och allt fungerar som man förväntar sig. Plus för sobra aluminiumsarger som lyfter intrycket en aning.

Lätt att hitta. Men lite trist, som sagt.

Sobert mot lekfullt

Utvändigt använder Peugeot ett formspråk med extremt stark märkes-identitet och en sober elegans i linjerna. Focus är mer lekfull i linjerna och har en helt (sär)egen identitet.

Säkerheten är hög i båda bilarna, med fyra krockkuddar.

Peugeot har dessutom krockkgardiner som löper längs hela sidorna. Vi väntar på krocktestet i Euro Ncap, men noterar ett extra säkerhetsplus: ett pisksnärtskydd i form av aktiva nackstöd fram.

Säkerhet vinner i längden

Passagerarkudden kan kopplas ur med nyckel på Peugeot. Däremot får man beställa sin Focus utan kudde om man vill placera barn bakåtvänt på passagerarplatsen.

Miljömässigt ligger Focus i miljöklass 1, medan Peugeot harvar nere i miljöklass 3.

Vinnaren i duelltesten?

I hög grad är det tycke och smak som avgör, båda bilarna är rymliga och hållbara samt körglada.

Vad som till slut fäller avgörandet är att Peugeot är snäppet före när det gäller ekonomi och säkerhet.

Peugeot är 9 000 kronor billigare än Focus i inköp och billigare att utrusta. Dessutom har 307 krockkgardiner och pisksnärtskydd som standard.

Extra viktigt den dag det smäller.

John Argelander (-)

Följ ämnen i artikeln