"Gamla" Saab 9-3 lever vidare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-18

Dagen före Kristi himmelsfärdshelgen tillverkas den allra sista Saab 9-3 i Trollhättan. Den 8 juli startar serieproduktionen av den nya 9-3-modellen, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Men nuvarande 9-3 kommer att leva vidare. Den ska tillverkas minst två år till i finska Nystad.

Den "gamla" 9-3-modellen.

Finska Valmet tillverkar redan i dag Saab 9-3 cabriolet och den bilen ska enligt tidigare planer tillverkas fram till början av 2004. Då ersätts den av nya Saab cabriolet.

Cabben är en verklig succé för Saab. Valmet har tillverkat 135 000 cabbar samtidigt som Trollhättan har tillverkat 443 000 täckta 9-3-bilar. Var fjärde 9-3 är alltså en cabriolet.

Men nu har Saab bestämt att även den vanliga 9-3 av den nuvarande modellen ska leva vidare.

Versionen som säljer bäst

Valmet ska tillverka basmodellen av 9-3 med fem dörrar och 2-litersmotor, det vill säga den version som säljs bäst och enbart för den nordiska marknaden. I andra länder är Saab mer en lyxbil och där är kunderna beredda att betala ett högre pris.

Det var Aftonbladet som lanserade idén att behålla nuvarande 9-3 som en Saab-ikon genom att flytta tillverkningen till Finland. Då, i augusti 2001, möttes tanken med ett gapskratt och en dementi från Saab.

Men i dag när nuvarande 9-3 är Sveriges fjärde mest sålda bil har alltså Saabledningen kommit på andra tankar och ger modellen en frist på åtminstone två år.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln