Större – men inte rymlig

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-12-04

Mercedes C-klass växer – men lastar fortfarande lätt

Den här bilen vill gärna bli en ny stjärna på tjänstebilsmarknaden.

Udden är därför riktad mot BMW och Audi.

Samt – självklart – mot Volvo och Saab.

Nya Mercedes C-klass är riktigt rymlig. Den har vuxit både på längden och bredden. Samt även adderat några liter lastutrymme.

Försprång mot Audi

Tidigare var Mercedes C-klass både för dyr och alltför liten i skuffen för att på allvar kunna hota de svenska familjekombivagnarna. I dag får de se upp.

Det får även BMW 3-serien samt nya Audi A4 göra. Nya Audi A4 finns dock inte ännu som kombi, där har alltså Mercedes ett halvårs försprång.

Och det tänker Mercedes utnyttja till att koppla ett grepp om landets tjänstebilsköpare.

Vapnet blir halvnakna C 180, med bensinare på 156 hästar och skapligt låg förbrukning för 301 900 kronor, alltså under magiska 7,5 basbelopp.

Som dieselinropare har Mercedes C200 CDI med samma 136-hästare som förut. Snål men lite ljudlig. Mer välutrustad till priset 315 900 kronor lär även nya lilldieseln kunna bli en tjänstebil.

Interiören i nya C-klass är snygg, men kvalitetsintrycket lite blandat. Utrymmena räcker gott för fyra, fem blir trångt.

Som vanligt finns en hel skog av tillbehör som gör lastning av bagage enkelt och säkert. Men det mesta är tillval och kostar pengar.

Fast Mercedes känner av trycket från konkurrenterna och har skickat med ovanligt mycket som standard denna gång. Exempelvis tvåzoners klimatanläggning, regnsensor, 16-tums alufälgar, cd-radio med rattknappar samt blåtandslösning för mobiltelefonen kostar inget extra.

Det gör inte heller de utmärkta vägegenskaperna.

Ingen laståsna

C-klass Kombi är lite längre och lite tyngre än sedanen.

Men även som kombi är detta en kvickfotad, lite körglad mellanklassare. Styrningen är lätt och exakt samt förmedlar hjulens intryck från vägen på ett bra sätt.

Nya C-Klasskombin är ingen laståsna, dock. Bara 485 liter under insynsskyddet. Men 1 500 liter med fällt baksäte (60/40) är godkänt.

Kanske kommer även tjänstebilsköparna att tycka det.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln