Golfs nya höjdarbygge

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-15

Rymligare, flexiblare och mer utrustning.

Det är ingen stor överdrift. Golf Plus är rymligare, har ett mer flexibelt baksäte, fler stuvfack och mer utrustning.

"En Golf som ger mer av allt" säger pressinformationen.

Utan tvivel är det en Golf när man ser den, men den upplevs direkt som större. I rena siffror har stor-Golfen fått plus en decimeter på höjden, och det ger stora vinster i innerutrymmena eftersom alla sitter mer upprätt.

Golf Plus hamnar storleksmässigt mellan vanliga Golf och storebror Touran. Den är inte sjusitsig, men baksätet är extra flexibelt. Det är delbart 1/3 + 2/3 och kan skjutas 16 centimeter i längsled. Det gör det möjligt att välja mellan generöst knäutrymme eller att tillfälligt förstora bagageutrymmet, som i alla lägen är större än i Golf - mellan 395 och 505 liter. När baksätet fälls ner bildas ett nästan plant lastutrymme på 1450 liter. Under golvet i bagageutrymmet finns ett stort dolt stuvfack.

Anslutning en nyhet

I toppversionen kan mittkonsolen mellan framsätena utrustas med kylfack. Där kan också en cd-växlare eller dvd-spelare installeras.

En absolut nyhet i klassen är att man kan välja till en anslutning med 230 volt för att exempelvis ladda en bärbar dator eller driva en spelkonsol.

Golf Plus har samma höga säkerhetsnivå som Golf med sex krockkuddar och antisladdsystem som standard. På tillvalslistan finns också aktiva bi-xenonlyktor som följer kurvan med rattutslaget.

Sexväxlad automatlåda

Utbudet av motorer är detsamma som i Golf. Vid introduktionen finns en bensinmotor med 115 hk och två turbodieslar på 105 respektive 140 hästkrafter. Senare under 2005 erbjuds också en bensinmotor på 102 hk samt en tvåliters direktinsprutad med 150 hk.

Förutom de fem- eller sexväxlade manuella växellådorna finns sexväxlad automatlåda som alternativ. Och till dieslarna kan man välja den så kallade DSG-lådan, som handväxlas via elektronik..

Golf Plus introduceras i Sverige sommaren 2005.

... och här är värsta konkurrenterna

NY BIL

Följ ämnen i artikeln