Snålare men inte svagare
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-04
Färre cylindrar och nya material gör susen
De flesta tillverkare jobbar hårt för att göra sina motorer snålare. Däremot tycks inte trenden gå mot effektsvagare motorer.
Något som bör bli en realitet inom en inte alltför lång framtid om bilarna ska bli riktigt snåla.
Volvo satsar hårt på dieselsidan med snåla Drive-programmet. Men även flexifuelmotorerna har fått en översyn. I turbofemman 2,5 FT höjs effekten från 200 till hela 231 hästar, samtidigt som man säger sig ha sänkt förbrukningen med fem procent.
En V70 drar 0,88 l/mil och S80 förbrukar 0,86. Utväxlingen har ändrats så att sexan är en ren överväxel. Bilar med automatlåda får sex procent lägre förbrukning.
Volkswagen jobbar vidare med sina överladdade små motorer. Ny i sommar är trecylindriga 1,2 TSI på 105 hästar och vridmomentet är 175 Nm redan från 1 500 varv per minut. Men i Polo finns motorn även utan turbo på 60 respektive 75 hästar.
Låg friktion
Låg inre friktion, lättviktsmetall samt ett nyutvecklat förbränningsrum är några av nycklarna till låg förbrukning enligt VW.
BMW satsar också på tre cylindrar. 2011 får 1-serien den nya motorn som ska börja på 110 hästarsnivå, men BMW säger att man inte tänker tumma på prestanda.
Aftonbladet Bil